Min handledare och jag cyklade ner till stationen strax före lunchtid. Efter att ha skrivit ut tågordrarna gick vi ut för att åka som passagerare med tåget upp till Sala, där vi skulle ta över norrgående tåg. Uppe i Sala fick vi vänta en kvart extra innan vårt tåg kom in, eftersom det blivit drygt 20 minuter sent vid avgång från Stockholm. Tåget var ett motorvagnståg av typen X55 och har 4 vagnar och går under benämningen SJ 3000. Vi löste av föraren och fortsatte färden mot Dalarna. X55:an har mycket bättre acceleration än ett loktåg och är mycket trevligt och smidigt att köra tycker jag. När vi avgick från Borlänge var förseningen nere i 6 minuter och när vi nådde slutdestinationen Falun låg vi 2 minuter före tidtabellen 🙂
I Falun skulle vi ha rast i cirka 2 timmar, så när alla passagerare lämnat tåget låste vi tågsättet och gick upp till ett hotell där vi hade dagrum bokat. På vägen köpte vi varsin hamburgare och tog med oss. Efter att ha ätit hamburgare, tittat på TV och tagit det lugnt ett tag var det dags att återvända till tåget för att förbereda returen ner till Stockholm.
Vi höll tiden bra hela vägen ner till Stockholm och skulle ha varit nån minut tidig men det strulade lite alldeles vid målsnöret. Fjärrtågklareraren höll på att ta in oss på fel spår på Stockholm Central, men upptäckte misstaget i tid och bad oss stanna till så att de hann rätta till tågvägen och det gjorde att vi till slut blev några minuter sena när vi stod vid rätt perrong och kunde öppna dörrarna.
Efter att cateringfirman avfurnerat (d v s hämtat maten från bistron) kunde vi åka ut till depån i Hagalund, där vi passerade toalettömningen innan vi kunde parkera på anvisat spår. Därefter gick vi till övernattningslokalerna där vi åt en kvällsmacka och tittade på TV innan det var dags att gå och lägga sig.