Sista arbetspasset för den här veckan skulle egentligen ha varit en tidig tur där man kör Regina till Falun, men det blev ändrat. Igår kväll ringde Operativa Personalledningen och undrade om jag kunde tänka mig att byta tur. De hade nämligen en vakant tur med loktåg och morgonjouren hade inte Rc-kompetens.
Så istället för att börja vid halv fem på morgonen fick jag ”sovmorgon” och började vid halv sju. Morgonjouren fick ta Regina-turen.
Jag gick ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen när det var dags. Jag klargjorde loket och efter att ombordaren var färdig med sin klargöring av vagnarna utförde vi bromsprovet tillsammans.
Vi kunde därefter backa ut från bangården och bort till ”Repspåret” som brukligt är. När det blev vår tur att köra fram till plattform fick jag en felindikering på motor 2. Det gick knappt att köra i styrfart och jag blev tvungen att stanna till och frånskilja motorn i maskinrummet.
Efter det gick det att köra normalt igen – om än lite segare kanske eftersom en av fyra motorer var bortkopplad.
Vid halv åtta blev det avgång från spår 2 och vi åkte iväg. En knapp timme senare stannade vi planenligt på spår 18 på Stockholm C. Jag gjorde rundgång med loket och körde sedan ut till Hagalund. Inte heller idag behövde vagnarna toatömmas utan jag fick direkt köra ut till spår 34 på bangården.
Efter att den så kallade ”lokavhängaren” kopplat loss loket fick jag köra bort och parkera det enligt anvisning vid lokverkstaden. Därefter kunde jag gå bort till Personallokalerna för att ha rast och reservtjänst i några timmar.
När klockan precis hade passerat två och jag ätit matlådan, druckit kaffe och pratat med kollegor, var det dags att gå ut till spår 21. Jag skulle köra ner en ER1-a till Centralen.
Efter att säkerhetsklargöringen var utförd kunde jag köra ner till spår 12a där föraren som skulle köra tog över. Jag skulle nu tillbaka till Hagalund igen och försökte boka taxi. Det visade sig att det inte fanns några lediga bilar eftersom klockan närmade sig tre en fredagseftermiddag.
Som tur var stod en X2-a och avfurnerades vid Norra Bantorget. Jag ringde föraren och meddelade att jag ville lifta ut till Hagalund. Sedan fick jag genomföra en språngmarsch bort till Norra Bantorget för att hinna med.
Väl ute i Hagalund hoppade jag av vid toatömningen och så fick det bli en rask promenad bort till spår 34 där ett nytt lok var kopplat till samma vagnar som jag kom med på förmiddagen.
Då jag först pustat ut några minuter och sedan kontrollerat att allt var ok kunde jag köra ner till spår 14 på Centralen. Där blev det rundgång med loket och så hjälpte ombordaren till med det efterföljande bromsprovet.
Vid tjugo över fyra var det dags för avgång och vi rullade iväg. Efter uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi till spår 3 på Västerås C en timme senare.
Nu blev det dagens sista rundgång och så kunde vi köra fram och sedan backa ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen.
Klockan hade passerat sex när jag låste loket och gick till omklädningsrummet för att byta om. Nu väntar ledigt i helgen.