Lördag

Det här var en ”riktig” överliggning så jag hann sova fler timmar än när jag haft den så kallade ”Eskilstuna-natten”.

Strax före halv sju gick jag ner till receptionen för att checka ut och hämta min frukostpåse. Sedan gick jag till Personallokalerna i stationshuset.

Efter att ha ätit frukosten var det dags att gå ner till depån igen. En kollega hade utfört dygnsklargöringen på samma fordon som jag parkerade i går kväll. Det stod faktiskt även kvar på samma spår, men var nu alltså både städat och dygnsklargjort.

Jag gjorde en säkerhetsklargöring som alltid ska göras när fordonet stått obevakat då dygnsklargöringen är giltig.

Sedan var det dags att köra upp till Centralen. Idag skulle jag avgå från spår 3 så jag fick köra via spår 2 och fortsätta en bit bort. Sedan bytte jag ände och körde så in till spår 3.

Vid tio i åtta satte vi iväg och drygt en halvtimme senare stod vi på spår 2 på Västerås C. Jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Sala och gick upp till Personallokalerna.

Dagen var inte slut ännu utan jag hade rast i ungefär 40 minuter. Därefter gick jag ner till spår 4b där en Regina (X51) för ett tag sedan ankommit från Fagersta.

Jag pratade ett tag med ombordaren innan jag gick till hytten för att göra en säkerhetsklargöring.

Fem i halv tio blev det avgång. Normalt skulle jag köra till Ludvika men den här helgen är det banarbete norr om Fagersta så man kommer bara till Fagersta Norra. Resenärerna får sedan fortsätta med buss.

Det visade sig att de sista resenärerna steg av vid Fagersta Central och därför behövde vi inte köra längre. Istället kunde jag direkt köra ut och parkera på spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Klockan var nu halv elva och jag hade kombinerad rast och reservtjänstgöring fram till strax före klockan ett. Jag gick bort till affären för att köpa en sallad att äta.

När det var dags gick jag tillbaka till samma Regina på spår 6 och gjorde ännu en säkerhetsklargöring. Ombordaren steg på och så körde vi bort till Fagersta N.

Efter hyttbyte blev det avgång vid fem i halv två. Som tur var fanns det radio i hytten så jag kunde lyssna på OS-finalen i Diskus där Sverige tog både Guld och Silver.

Strax efter halv tre stannade vi på spår 4b i Västerås. Kollegan som skulle köra nästa ”varv” till Fagersta hade åkt pass med tåget så det blev en enkel överlämning.

Därmed var lördagens arbetspass till ända och jag bytte om och promenerade sedan hem.