Fredag

Precis som i förrgår skulle jag idag få köra loktåg. Det var samma arbetspass men skulle ändå komma att bli annorlunda.

Passet startade strax före halv sju på morgonen. Efter förberedelserna gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där loktåget stod parkerat. Jag klargjorde loket och började sedan med bromsprovet genom att gå ett varv runt hela tågsättet. När ombordaren var klar med sin klargöring av vagnarna utförde vi tillsammans resten av bromsprovet.

Vi växlade ut från bangården och backade som vanligt bort till ”Rep-spåret” på andra sidan Svartån.

Då det närmade sig avgång körde vi fram till spår 3 för att låta resenärerna stiga ombord.

Bara någon minut senare var vi på väg. Efter en helt problemfri resa ankom vi till spår 19 på Stockholm C vid halv nio.

Efter rundgång med loket och bromsprov efteråt körde jag ut till Hagalund. Idag hamnade jag på spår 29 och där blev det åter rundgång – nu med hjälp av depåpersonal.

Jag lämnade tågsättet och gick till Personallokalerna för att ha rast och reservtjänst.

Tjugo i två gick jag ut till spår 28 där en X40-mult stod. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och hann med att återställa ett par fellarm innan jag körde iväg ner till Centralen.

När jag stannat på spår 3 lämnade jag över till föraren som skulle köra direkttåg till Uppsala.

Jag gick bort till spår 8 där ett loktåg från Falun hade ankommit och nu höll kollegan på med rundgången. Jag liftade med tjänstetåget ut till Hagalund igen och gick sedan direkt till spår 27 där mitt nästa fordon befann sig.

Nu på söndag inleds sommarens sex veckor långa avstängning mellan Sundbyberg och Barkarby. Under den tiden – precis som tidigare år – kommer våra Regionaltåg att vända i Bålsta och det blir bussersättning vidare mot Sundbyberg och Stockholm.

Egentligen skulle jag ha kört loktåg även tillbaka till Västerås, men på grund av den stundande avstängningen i kombination med att förstärkningstågen – främst loktåg – inte körs under högsemesterperioden skulle loktåget ha blivit stående i Västerås i sex veckor.

Detta var inte Depåfordonsledningen så pigga på utan ändrade så att mitt tåg blev X40 istället.

Jag gjorde en säkerhetsklargöring och var sedan redo att lämna Hagalund. Det var dock obehöriga i spårområdet vid Tomteboda, så det tog ett tag innan jag kunde köra ner till Centralen.

Vi skulle avgå från spår 18a och där var det fullt med resenärer som väntade på tåget mot Berlin. Ombordaren och jag gjorde flera utrop i tåget för att göra resenärer uppmärksamma på att vårt tåg inte gick till Berlin.

Till slut kom vi iväg utan att någon hade stigit på fel tåg. Vid fem i halv sex rullade vi in till spår 3 på Västerås C.

När tåget var synat körde jag ut och parkerade på spår 7 och sen återstod bara att byta om och gå hem.