Tio i fyra lämnade jag rummet och gick ner till receptionen. Där checkade jag ut och fick min frukostpåse. Jag gick uppför gatan till stationshuset och våra Personallokaler.
När jag ätit min frukost var det dags att gå ner till depån för att dygnsklargöra samma ER1-a som jag parkerade där för några timmar sedan.
Nu var den städad och uppfräschad och jag satte direkt igång med klargöringen.
Precis när jag var klar med sista momentet dök ett larm upp på skärmen. Det var ett fel på en av kompressorerna som tillverkar tryckluft till fordonet. Det här felet har kommit och gått under senaste tiden men orsaken har inte hittats.
Efter kontakt med Driftstöd bestämdes det att fordonet skulle få stå kvar i depån för att felsökning skulle kunna utföras. Jag fick istället ta ett annat fordon som stod på spåret bredvid.
Det blev alltså ännu en dygnsklargöring för mig. När den var avklarad kunde jag köra upp till spår 2 på Eskilstuna C, där ombordaren anslöt under tiden som jag bytte ände.
Utan resenärer – alltså tjänstetåg – körde jag till Västerås C. Egentligen skulle jag ha fortsatt till Sala och tillbaka men på grund av förseningen hade de få resenärer som skulle ha åkt sträckan fått ersättningstrafik i form av taxi.
Vid kvart över sju kom jag in till spår 5 i Västerås. Där bytte jag ände för att förbereda åt kollegan som på utsatt tid skulle fortsätta till Linköping.
När jag lämnat över fordonet var det bara att byta om och sedan gå hemåt.