Dags för ytterligare en examination. Det har blivit många sådana den senaste tiden och det beror på att jag har kontorstjänst till stor del.
På grund av pandemin sitter jag ofta och jobbar hemifrån under kontorsdagarna. Det finns inte så mycket att berätta om och därför blir det heller inte mycket bloggat.
Men som sagt – examinationer i snitt en dag i veckan har jag haft på sistone.
Nu var det nästa omgång med fyra Västeråskollegor plus kollegan som var sjuk förra veckan. Min instruktörskollega och jag hade beslutat att hålla till i Örebro – precis som för två veckor sedan.
Vid tio över åtta i morse steg vi alla ombord på en X40-mult för att åka en knapp timme till Örebro. Där gick vi längst bort på spår 6 bredvid Centralen för att klättra in i en ER1-a som precis ankommit.
Som vanligt började vi med lite repetition och rätade ut en del frågetecken. Sedan gick vi igenom förberedelserna för bogsering ifall fordonet skulle haverera av någon anledning.
När det var klart var det hög tid för att gå och äta lunch.
Tillbaka på fordonet fick kollegorna göra det skriftliga provet. Alla fem klarade sig med god marginal. Vi fortsatte sedan med de praktiska uppgifterna som även de gick galant.
Jag meddelade vår Gruppchef om utfallet av examinationsdagen.
Klockan tre var vi på väg tillbaka till Västerås i en X40. När vi stigit av gick jag upp till kontoret. Då Gruppchefen inte fanns på plats fick jag assistera genom att dela ut nyutskrivna intyg i kollegornas postfack.
Ett sådant intyg kallas ”Kompletterade Intyg” – KI – och talar bland annat om vilka fordon och signalsystem lokföraren har utbildning på. Det måste alltid medföras under tjänstgöring.
När intygen var utdelade kunde jag byta om och sedan gå hem.