I torsdags blev det en kontorsdag, följt av en ledig fredag och även en ledig helg.
I morse var det dags att ta sig till Eskilstuna för att utföra en examination av nya ER1-förare. Den här kursen består av fyra förare stationerade i Linköping och vid tio över nio samlades min instruktörskollega, eleverna och jag i ett grupprum för att starta dagen.
Som vanligt gick vi igenom svaren till repetitionsfrågorna från de två första (teori-)dagarna förra veckan. Sedan gick vi ner till depån.
Idag var det lite knapert med tillgång på fordon – de få ER1-orna som stod i depån var bokade för verkstadsjobb, men som tur var kunde vi låna två fordon under förmiddagen så att vi fick multipelkoppla.
När alla elever fått multa ihop och koppla isär varsin gång fortsatte vi med att förbereda ER1-an för bogsering ifall ett havererat fordon behöver transporteras till verkstad.
Efter lunch satte vi igång med det skriftliga provet. Vartefter eleverna blev färdiga och godkända fick de utföra varsin praktisk uppgift. Det blev stänga av en krånglande vestibulsidodörr och fotsteg, stänga av en tryckluftsbroms samt batterikontaktorreset (omstart) och säkerhetsklargöring.
Det var inga problem med de praktiska uppgifterna heller och jag kunde därefter ringa till Gruppchefen i Linköping och berätta att alla blivit godkända.
Jag åkte med en Regina tillbaka till Västerås där det först blev ombyte innan hemgång.
Enligt planeringen har jag nu kontorsdagar resten av veckan.