Tisdag

Igår förmiddag spårade en godsvagn ur på godsbangården i Norrköping. Olyckligtvis revs en kontaktledningsbrygga ner vilket gjorde att alla spår på Norrköping C blev spänningslösa.

Återställningsarbetet pågår naturligtvis men trafiken beräknas inte kunna återupptas förrän under torsdag förmiddag. Detta innebär att tågen på UVEN vänder i Katrineholm och resenärerna får åka buss därifrån till Norrköping och Linköping.

Man bussersätter också sträckan mellan Västerås och Sala. Alltså går tågen endast mellan Västerås och Katrineholm. Det var alltså inte det bästa läget för att hitta tåg att praktikåka med, men det fanns i alla fall ett par X12-or i trafik.

Eleven och jag träffades som vanligt klockan nio och när alla förberedelser var klara gick vi ner till spår 1a där en av de grå X12-orna precis ankommit. Vi tog över från föraren som kört och gick till andra änden för att installera oss.

Fem över halv tio var det tid för avgång. Eleven stängde dörrarna och så var vi på väg. Efter en problemfri körning och uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs och Flen rullade vi in till spår 5 i Katrineholm strax före klockan elva.

Resenärerna fick gå till ersättningsbussarna på andra sidan stationshuset medan eleven och jag bytte ände.

Nu var det i princip en timme till avgång och vi passade på att äta något under tiden. Vi hann också med att repetera lite från teoridagarna och titta på utrustningen som finns i de olika skåpen i hytterna.

Solen sken och det blev varmt i hytten. När vi skulle starta ventilationen i hytten för att få lite fläkt hände inget. Det började lukta bränt istället. Som tur var försvann lukten när vi stängde av ventilationen igen. Driftstöd och Fordonsledning beslutade att fordonet skulle tas ur trafik när vi kom till Västerås.

Klockan tolv kunde vi lämna Katrineholm och sätta kurs hemåt. En och en halv timme senare stannade vi på spår 3b på Västerås C och resenärerna steg av. När ombordaren synat tågsättet stängde vi dörrarna och körde ut och parkerade på spår 8 på bangården bredvid Centralen.

Vi gick sedan upp till Personallokalerna där eleven fick sätta sig och göra övnings- och repetitionsfrågor.

I morgon är det dags för stationär praktik och förhoppningsvis kan vi använda samma fordon då. Enligt planeringen ska det stå kvar i Västerås tills trafiken släpps på i Norrköping så att det kan köras till verkstaden i Linköping.