Måndag-tisdag

Igår förmiddag var jag på kontoret men efter lunch åkte min instruktörskollega och jag till ER1-depån i Eskilstuna för att kontrollera några saker.

Vi ska göra någon form av informationsmaterial till förarna gällande de vanligaste felen som kan inträffa vid uppstart av en ER1-hytt – till exempel vid ett hyttbyte. Hur man enklast och snabbast avhjälper olika situationer ska också ingå i materialet. Vi gjorde så att olika fel inträffade, tog foton av fellarmen och åtgärdade felet.

Förmiddagen idag tillbringades också på kontoret. Jag rensade ur gamla dokument ur mina samlingar och började förbereda lite för en fordonsutbildning som jag ska hålla direkt efter min semester.

Även idag blev det en utflykt under eftermiddagen. Nu var det två ganska nyanställda förarkollegor som behövde få så kallad platskännedom på verkstaden en bit utanför staden. Innan man blir utskickad på ett ställe där man aldrig har varit tidigare är det viktigt att man sätter sig in i hur det fungerar där eftersom alla ställen är olika.

Man kan skaffa sig kunskapen på olika sätt. Ett är att läsa på i de dokument som beskriver platsen men allra bäst är nog att vara på plats för att själv se hur det ser ut.

Eftersom vi inte hade något fordon som skulle köras ut dit idag tog vi taxi. Sedan gick vi runt och tittade på hur man tar sig in till verkstaden, hur man tar sig ut och vilken klotväxel man måste lägga om.

Om man ska köra ut från verkstaden och fortsätta ner mot Västerås är det enkelt, men om man ska norrut – mot Sala – måste man växla från spår 4 till spår 1 eller 2. Jag visade hur det går till och hur man lägger om de växlarna.

Innan vi beställde taxi tillbaka gick vi förbi hjulsvarven för att se hur det ser ut där.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.