Det var riktigt tidig start i morse – redan kvart över fyra. Efter att jag hade blåst in mig samt tagit ut fordonslistor och körorder hann jag med att äta lite medhavd frukost och dricka kaffe.
Vid halv fem gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen och började dygnsklargöra en av de grå X12-orna. När det var klart körde jag ut till spår 4b.
Klockan kvart över fem fick vi grönt och lämnade Västerås C som morgonens första tågavgång härifrån.
Tjugofem minuter senare rullade vi in till spår 2 i Sala. Där bytte jag ände och strax före klockan sex blev det avgång igen.
Nu stod det Linköping C på destinationsskyltarna och jag skulle köra hela vägen. Den här avgången har drygt 10 minuters uppehåll i Västerås och då passade jag på att gå upp till Personallokalerna för ett toabesök och en påtår med kaffe.
Det var inte mycket resande på tåget och tidtabellen kunde hållas hela vägen. Tyvärr fick ett rådjurskid sätta livet till strax innan Kolbäck.
Under morgonen var det problem med den öppningsbara bron över Göta Kanal i Norsholm mellan Norrköping och Linköping, men det blev fixat strax innan vi lämnade Norrköping, så vi drabbades inte av det.
Vid tio i nio stannade vi på spår 3 i Linköping och de få resenärerna steg av. Sen körde jag bort till verkstaden och parkerade. Nu hade jag en och en halv timmes rast och den tillbringade jag som vanligt i Personallokalerna.
Även om det bara var förmiddag åt jag min matlåda, pratade med kollegor och drack kaffe.
Halv elva var jag på väg tillbaka till verkstaden. Nu skulle jag ha en av de blå X12-orna på tillbakavägen. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och när ankommande X12-a kört in till verkstaden på spåret bredvid körde jag ut till spår 4.
Fem över elva stängde jag dörrarna och så var vi på väg. Inte heller den här avgången hade många resenärer bokade. Mycket beroende på att det saknas anslutningar till Dalatågen i Sala.
Det blev en lugn resa och vi låg enligt tidtabell hela tiden.
Fem i halv två blev jag avbytt av en kollega när vi stannat på spår 2 i Västerås. Jag gick direkt för att byta om. Dagens pass var över, men jag tog en kaffe i Personallokalerna innan jag gick hem.
Nu är jag ledig i två dagar innan det är dags att jobba igen.
Är det så att lokförare får favoritsträckor? Vissa kör nästsn bara Uven, andra Bergslagspendeln osv.
Jo det är klart att man som förare har sträckor som man tycker mer om än andra. Dock är det så – på SJ i alla fall – att man kör de sträckor som ”tillhör” åkstationen förutsatt att man har kompetens på de fordon som åkstationen har. För oss i Västerås innebär det i stora drag X40 (Stockholm-Västerås-Hallsberg-Göteborg), X50/X12 (Sala-Västerås-Linköping) samt X14/X51/X52/X54 (Västerås-Fagersta-Ludvika). Under normala förhållanden har vi också ett fåtal turer med loktåg (Stockholm-Västerås-Hallsberg). För de som är stationerade på åkstationen i Fagersta är det i stort sett körning endast med X14/X51/X52/X54 på sträckan Västerås-Fagersta-Ludvika.
Kan du inte beskriva i ett blogginlägg vad de olika köargöringarna innebär, vad du gör och hur lång tid det tar?
Jag ska se om jag kan få till något sådant framöver