Måndag

Arbetsveckan började klockan kvart över elva. Som vanligt blåste jag in mig och tog ut fordonslista och tågorder.

Halv tolv stod jag vid spår 5 då en av de blå X12-orna ankom. Jag bytte av instruktörskollegan som kört och tog plats vid spakarna.

Även idag skulle det bli en körning till Linköping. Jag tycker det är en ganska trevlig resa som innehåller en bra blandning. Det är dubbelspår, enkelspår, tågmöten, varierande landskap och olika hastigheter längs färden.

Allt gick bra och vi ankom enligt tidtabell vid tio i två till spår 4 på Linköping C.

Precis när jag parkerat fordonet vid verkstaden och var på väg att gå mot Personallokalerna kom det ett par regndroppar från den kolmörka himlen. Jag hann tänka att ”jag hinner nog …” men det gjorde jag inte. Himlen öppnade sig och jag försökte förgäves ta skydd under ett litet skärmtak. När den värsta skuren lugnat sig gick jag dyblöt som en dränkt katt bort till Personallokalerna för att komma in och kunna torka lite.

När jag vid halv fyra skulle gå ut igen efter att ha ätit och druckit kaffe sken solen och det var inga mörka moln i sikte. Kläderna hade dessutom nästan torkat upp.

Nu skulle jag ha en Regina och därför gjorde jag en säkerhetsklargöring på densamma. När ankommande X12-a från Sala parkerat på spåret bredvid körde jag ut till spår 4 för att låta resenärerna gå ombord.

Fem över fyra blev det avgång och ingenting finns att rapportera från resan upp till Västerås. När vi stannat på spår 2 vid fem i halv sju lämnade jag över till den väntande föraren och gick sedan upp till våra Personallokaler för en timmes rast.

Vid halv åtta rullade samma blåa X12-a, som jag körde tidigare idag, in till spår 2 och jag tog över.

Nu körde jag upp till Sala där jag bytte ände när vi stannat på spår 2. Fem över åtta stängde jag dörrarna och så var vi på väg igen.

Det här tåget går under normala förutsättningar ända till Linköping, men nu när det är reduceringar i trafiken så är Eskilstuna slutdestinationen. Det var inte alls många som åkte med oss och fem över nio ankom vi till spår 1 på Eskilstuna C.

Efter att ha bytt ände körde jag ner och parkerade på spår 36 på uppställningsbangården. Därefter promenerade jag tillbaka till Personallokalerna i stationshuset där jag precis hann med en kopp kaffe innan det var dags att gå ner till spår 3 för att åka pass med en X12-a hem till Västerås.

Vid halv elva steg jag ur på spår 4b och kunde då gå för att byta om.