Ett riktigt långpass hade jag fått idag – 11 timmar och 31 minuter. Maximalt får ett pass vara 12 timmar.
Jag började några minuter efter åtta på morgonen och då hade jag varit på plats ett tag för att hinna med att planera lite för resten av veckan.
Tre ”varv” till Stockholm C stod på schemat. Eftersom det fortfarande är inskränkningar i trafiken så vänder vartannat tåg från Stockholm i Västerås istället för att fortsätta till Hallsberg. Endast tågen till Göteborg fortsätter förbi Västerås.
Tåget – en trevagnars X40 – som jag skulle ha under hela mitt pass ankom från Stockholm vid tio över sju och stod nu på spår 3a och väntade.
Vid halv nio gick jag ut för att öppna dörrarna åt de väntande resenärerna och göra en säkerhetsklargöring.
Tio i nio stängde ombordaren dörrarna och vi kunde åka iväg. Femtiofem minuter senare rullade vi in till spår 14 på Stockholm C och nu var det en halvtimmes vändtid innan återresan.
Tillbaka på spår 3a i Västerås vid tio över elva synade vi igenom vagnarna och låste tågsättet. Nu väntade innehållet i matlådan på att få bli uppätet.
Klockan tio i ett var det dags att köra andra varvet till huvudstaden. Allt gick bra även denna vända.
Två timmar och tjugo minuter senare stod vi åter på spår 3a på Centralen i Västerås. Proceduren upprepade sig – fast nu blev det ingen matlåda under uppehållet utan kaffekopp istället.
Sista varvet startade vid tio i fem. Nu kom vi in till spår 13 på Centralstationen i Stockholm, men det var likväl en halvtimmes vändtid.
När vi vid tio över sju åter stannade i Västerås blev det på spår 4a. När tågsättet var synat stängde vi dörrarna och lämnade fordonet.
Summa summarum hade inget konstigt inträffat under dagens körningar utan allt hade flutit på och alla tåg varit enligt tidtabell.
Nu kunde jag gå för att byta om och sedan ta mig hemåt.