Torsdag

Jag gick hemifrån klockan sju i morse och som vanligt bytte jag om i omklädningsrummet. Efter att ha blåst in mig blev det kaffe i Personallokalerna under tiden som jag uppdaterade min läsplatta.

När allt var klart kunde jag ta ut dagens körorder och fordonslistor.

Tjugo över åtta gick jag ner till spår 2 för att ta över en Regina från Linköping. Den körde jag till Sala, där det blev hyttbyte.

Fem över nio blev det avgång och tjugofem minuter senare stannade jag på spår 5 på Västerås C och lämnade tillbaka fordonet till samme Linköpingsförare som nu hade haft sin rast.

Jag hann upp till Personallokalerna för ett toabesök och en kaffe innan det var dags att gå ner till spår 1a vid kvart i tio. En X40 från Göteborg stannade och jag bytte av kollegan som kört från Hallsberg.

Fem minuter senare var vi på väg mot huvudstaden. Allt gick bra och knappt 55 minuter senare rullade vi in till spår 14 på Stockholm C.

Det här tågsättet skulle tas ur trafik och köras ut till Hagalund. Efter att det var synat och klart stängde vi dörrarna och jag gick till spår 16. Där stod en X40-mult bestående av fem vagnar. En förare hade precis ankommit med multen från Hagalund och nu ”bytte” vi tågsätt med varandra.

Kvart över elva stängde ombordaren dörrarna och vi kunde köra iväg. När vi stannat på spår 5 i Västerås lämnade jag över till kollegan som skulle fortsätta till Göteborg.

Nu var det en och en halvtimmes rast i Personallokalerna och då åt jag min lunch.

Eftermiddagen var en upprepning av förmiddagen – fast ”tvärtom”.

Vid kvart i två ankom en X40 från Göteborg som jag körde till Stockholm. Nu kom vi in till spår 15 och jag lämnade över till kollegan som skulle köra ut fordonet till Hagalund.

På spår 13 var en annan kollega på väg in med en femvagnars X40-mult som jag tog hand om. Kvart över tre var det dags för avgång.

55 minuter senare stannade vi på spår 5 i Västerås och Göteborgsföraren som jag bytt av dryga två timmar tidigare fick ta över och köra hem.

Fem i halv fem ankom en X12-a från Linköping till spår 2. Jag tog över och körde till Sala och tillbaka.

Halv sex lämnade jag tillbaka X12-an till samme förare som nu haft sin rast och skulle köra tillbaka till Linköping.

I och med det kunde jag gå för att byta om och sedan gå hem och ta helg.

Nästa arbetsdag är på måndag.