Dagens uppdrag var att ha en ”prova-på-dag” för en instruktörskollega från Stockholm som ska gå ER1-utbildningen nästa vecka.
Vid halv åtta satt jag i en X12-a för att ta mig till Eskilstuna. Väl där gick jag upp till Personallokalerna för att registrera gårdagens uppföljning. Datasystemet har precis uppgraderats och jag lyckades inte lägga in uppföljningen så jag fick göra en felanmälan.
Klockan nio stod jag vid spår 2 då en ER1-a rullade in. Min elev, som hade åkt med i förarhytten från Stockholm, hade därmed redan fått en introduktion och kunde nu direkt ta plats i förarstolen.
Vi körde till Arboga via Kungsör och där blev det ett snabbt hyttbyte. Snart var vi på väg ut ur Arboga igen.
Under tiden som eleven körde berättade jag om fordonet och förklarade hur det fungerar. Det uppstod inga större konstigheter längs vägen förutom en störning i tågskyddssystemet ETCS som innebar broms till stopp. När vi stannat kunde vi lossa bromsen igen och fortsätta direkt.
Strax efter Södertälje Syd ringde Fjärren och meddelade att vi skulle få stå kvar i Flemingsberg. Det var strömlöst i Älvsjö på grund av kontaktledningsproblem.
När vi stannat på spår 2b i Flemingsberg fick vi order från SJs Trafikledning att tåget skulle vända tillbaka mot Arboga och att ny personal var på väg från Centralstationen. Alla våra resenärer fick stiga av och vänta på ersättningsbussar eller lösa färden vidare på annat sätt.
Eleven och jag skulle egentligen ha kört till Stockholm och slutat där, så eleven och ombordaren tog en taxi för att åka in till Stockholm C. Jag stannade kvar på tåget i väntan på personalen som var på väg.
Jag åkte med tåget tillbaka till Eskilstuna, gick och åt lunch och åkte sedan med en Regina hem till Västerås. Vid halv tre kunde jag gå till omklädningsrummet för att byta om.
Nu blir det en ledig Nationaldagshelg för mig. Egentligen skulle jag ha åkt till Hagalund i morgon för att examinera depåfordonsförare på ER1, men den kursen fick tyvärr ställas in på grund av brist på ER1-fordon i Hagalund.