Måndag-tisdag

Veckan började med en kontorsdag och från den är det inte så mycket att rapportera.

Det var ett bra tag sedan jag körde ”vanliga” tåg och idag var det hög tid att göra det igen. Arbetspasset började vid tio i tolv så det blev en sovmorgon.

Som vanligt var jag på plats i god tid för att blåsa in mig i alkodetektorn och utföra de andra förberedelserna inför körningen. Sen blev det ett par koppar kaffe i lunchrummet medan kollegorna åt lunch.

När klockan precis passerat tolv gick jag ner till spår 5 för att invänta X40-an från Stockholm. Det var skönt på plattformen – en riktigt fin sommardag med värme och solsken.

Jag bytte av kollegan som kört och snart var vi på väg. Jag skulle få köra ända till Västkusten.

Vi avverkade de sedvanliga uppehållen i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S, Kumla och Hallsberg.

När vi stannade i Laxå var det mulet och några regndroppar föll från skyn. Då vi fått upp farten igen kom en riktig störtskur med inslag av hagel. Det blev dock inte långvarigt och snart sken solen igen. Det positiva med skuren var att alla insekter på frontrutan sköljdes bort.

Enligt tidtabellen skulle vi egentligen fått stanna innan Töreboda för att låta andra tåg passera oss. Eftersom många tåg för närvarande är inställda, fick vi fortsätta fram till Töreboda. Fastän jag kört ganska långsamt från Laxå fick vi ändå stå i nästan tio minuter för att invänta avgångstiden.

Sedan följde Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås. Inga konstigheter inträffade under resan och det var gott om tid så jag behövde aldrig jaga i fatt någonstans.

Vi rullade in till spår 6 på Göteborg C strax efter klockan fyra. Medan resenärerna lämnade tågsättet gick jag till andra änden för att förbereda åt föraren som skulle ha fordonet.

Sen var det bara att gå till Personallokalerna för att äta matlådan och ta det lugnt i ett par timmar.

Vid halv sju gick jag ner till spår 7 där en 40 minuter försenad X40 var på ingång. Städpersonalen var beredda och satte fart direkt när den stannat. Jag gick till andra änden för att ta förarhytten i besittning.

Så fort det var uppfräschat inuti öppnade jag dörrarna för att låta resenärerna gå ombord. Fem i sju stängde ombordaren dörrarna och vi kunde lämna Göteborg.

På tillbakavägen var det samma uppehåll och dessutom stannade vi i Floby och Stenstorp.

Mil efter mil rullade på och allt gick som planerat. Vi hade en kvarts uppehåll på Örebro C enligt tidtabell.

Kvart i elva stannade vi så på spår 1a i Västerås och de sista resenärerna lämnade vagnarna.

När det var synat och klart körde jag ut till depån och lämnade över till den väntande verkstadspersonalen.

Det blev taxi ner till Centralen där jag bytte om. Vid tjugo över elva gick jag hemåt i sommarnatten.