Efter att ha tillbringat måndagen på kontoret med bland annat planering av de kommande dagarnas aktiviteter, ytterligare en e-learning samt lite annat administrativt arbete var det dags att ta sig ut i verkligheten igen.
Jag var på jobbet redan före halv åtta i morse och när jag bytt om gick jag till vårt instruktörsrum för att jobba lite.
När klockan närmade sig kvart i nio gick jag ner till spår 3b för att åka med en X40 till Stockholm.
Framme i huvudstaden gick jag upp till Personallokalerna. Där träffade jag mina två elever för dagen. De är stationerade i Linköping och nästa månad ska de gå ER1-utbildningen.
För att de ska få bekanta sig lite med fordonet får de en ”prova-på-dag” så att allt inte ska vara helt nytt när de dels ska göra sin e-learning innan utbildningen, dels kommer till första dagen på densamma.
Kvart i elva stod vi vid spår 13 när en ER1-a från Hagalund kom inrullande. Vi tog plats i förarhytten och en av eleverna satte sig vid spakarna.
Fem i elva blev det avgång och vi körde iväg. En halvtimme senare – efter uppehåll i Flemingsberg och Södertälje Syd – stannade vi i Nykvarn och eleverna byttes av.
Efter Läggesta och Strängnäs ankom vi till spår 2 i Eskilstuna strax före klockan tolv och nu bytte eleverna plats igen.
Vi fortsatte till Arboga och rullade in till spår 2 efter uppehållet i Kungsör. Nu hade vi drygt en timmes vändtid här.
Vi gick genom tåget på väg till andra hytten och jag visade skåp och förklarade olika saker under tiden vi passerade de fyra vagnarna.
I förarhytten i andra änden tittade vi i de olika skåpen och vi gjorde ett bromsprov och kontrollerade att säkerhetsgreppet fungerade som det skulle. Nu var allt klart för avfärd.
Det var fortfarande över en halvtimme kvar innan avgång så vi passade på att gå för att köpa någonting att äta.
Fem över halv två stängde vi dörrarna och ombordaren gav signalen ”avgång”. Tjugofem minuter senare blev vi avbytta efter att ha stannat på spår 1 på Eskilstuna C.
För eleverna återstod att gå till spår 4 för att åka med en X12-a till Linköping medan jag gick upp till Personallokalerna. Eftersom tågtrafiken är utglesad på grund av pandemin så fick jag vänta nästan två timmar på nästa tåg mot Västerås.
Under tiden förberedde jag mig för de kommande två veckornas lärarinsatser.
Tio i fyra satt jag i en X12-a redo att åka hem till Västerås.