Min instruktörskollega håller en fördjupningskurs för två stycken Driftstödjare den här veckan. Det handlar naturligtvis om ER1 och eftersom depån finns i Eskilstuna så hålls kursen där.
Ett av momenten i kursen är bogsering av trasigt fordon. Driftstöd ska per telefon hjälpa och vägleda förarna som befinner sig ute på fordonet. För att kunna göra det på ett bra sätt bör man ha gjort det själv nån gång.
Om man inte har någon annan ER1-a att bogsera med behöver man ett lok som man kan hänga på övergångskopplet på. Därför föll det på min lott att köra ett lok till Eskilstuna idag.
Därför åkte jag med en X40 vid kvart över sex på morgonen mot Stockholm. Det var en jättefin morgon – solen sken och det var ingen blåst – så jag beslutade mig för att promenera till Hagalund från Sundbyberg.
I Personallokalerna tog jag en kaffe tillsammans med några instruktörskollegor som skulle hålla utbildningar i Hagalund. Vid halv nio gick jag bort till lokstallet. En ur depåpersonalen var precis klar med klargöringen av loket så det var bara hoppa upp och åka iväg.
Det blev en trevlig resa i solskenet. Radion var givetvis på och mottagningen ganska bra ändå. På grund av den beräknade bromsförmågan hos ett ensamt lok är maxhastigheten 120 km/h – det vill säga lite snabbare än ett godståg – och man har ungefär 5000 hästkrafter till sitt förfogande, så accelerationen är det inget fel på.
Framme i Eskilstuna stannade jag till på spår 1 för att plocka upp kollegan och de båda Driftstödjarna innan vi körde ner till depån.
Efter lunch fick de hämta övergångskopplet från en ER1-a och hänga på det på loket. Sen fick de förbereda ER1-an för transport/bogsering och koppla ihop. Efter att bromsprovet var klart fick de kontrollera att det gick att flytta på ER1-an.
När allt var återställt och övergångskopplet tillbaka på sin ordinarie plats var det dags för mig att återvända till Hagalund.
Det var lika trevligt att köra i den här riktningen och jag fick nu svänga av i Södertälje och köra ”gamla” stambanan mot Stockholm det vill säga den väg där pendeltågen till och från Södertälje kör. Förutom när jag hade praktik på Stockholmståg 2013 har jag bara kört här nån enstaka gång sen dess när jag blivit omledd.
Tillbaka i Hagalund parkerade jag på anvisat spår och gick sedan raskt ut till spår 23 på bangården för att lifta med en ER1-a ner till Centralen. Där gick jag till spår 8 för att åka med ett loktåg hem till Västerås.
Nu är jag ledig i helgen och kanske även på måndag om jag inte bestämmer mig för att jobba extra om det skulle behövas.