Fredag

Även idag hade jag en examination och nu var det dags för en annan nyanställd lokförare här i Västerås.

Idag började vi en timme tidigare för att vi skulle kunna få köra ut till Hagalund. Detta på grund av att fordonsomloppen är annorlunda på fredagar.

Efter den sedvanliga exercisen i orderrummet gick vi vid tjugo i åtta ner till spår 3a där en trevagnars X40 från Stockholm precis rullat in. Vi bytte av föraren som kört och nu fick vi invänta en tvåvagnars X40 som var på väg från Arboga.

När Arbogatåget stannat på spår 3b bytte vi av den föraren och sedan multade vi ihop med fordonet på spår 3a.

Därefter begav vi oss till förarhytten längst fram och utförde alla kontroller före färd. Sen satte vi högsta fart mot Stockholm.

Vid tjugo över nio stannade vi på spår 11 på Centralstationen i huvudstaden. Vi bytte ände medan ombordarna synade igenom vagnarna.

Vi körde därefter ut till Hagalund. Idag fick vi direkt köra ut på bangården utan att köra igenom toatömningen. Vi parkerade på spår 36 och gick sedan till utbildningslokalerna.

Förareleven fick skriva provet i en lektionssal. När jag rättat provet stod det klart att även denne elev klarat det hela med godkänt resultat.

Nu var det dags att äta lunch och så hade vi en timmes rast.

Kvart i ett gick vi ut till spår 23 på bangården där vår tvåvagnars X40 stod uppställd. Efter säkerhetsklargöringen körde vi ner till spår 10 på Centralen där en annan tvåvagnars X40 ankommit från Hallsberg.

Dagens andra multipelkoppling gick även den fin-fint. När vi sedan installerat oss i förarhytten som vi skulle köra ifrån och alla kontroller var utförda var det bara att invänta avgångstiden vid kvart över två.

Körningen till Västerås gick helt problemfritt och när vi stannat på spår 5 lämnade vi över till en Hallsbergsförare som fick köra vidare.

Jag meddelade givetvis att examineringen var godkänd och vi stannade till vid vår Gruppchef för att berätta detsamma.

För mig återstod att mata in resultatet i systemet och därefter gick jag för att byta om.