Under gårdagen fortsatte min instruktörskollega och jag arbetet med att ta fram ett faktahäfte om ER1.
Idag var det dags för mig att examinera en av våra nyanställda lokförare här i Västerås. För någon vecka sedan tittade jag ut lämpliga tåg att köra och planerade dessutom in ett lämpligt uppehåll för att få tid för att göra provet och äta lunch.
Vid halv nio i morse träffade jag en något nervös förarelev i korridoren utanför orderrummet. Vi pratade lite grand innan det var dags att ta ut körorder och fordonslistor.
Vi gick därefter ner till spår 2 där en annan kollega precis ankommit med en X40-mult från Stockholm. Efter att vi fått en överlämning från kollegan gick vi till andra änden och aktiverade hytten.
Det var ganska gott om tid innan avgång så vi hann reset-a några innerdörrar som hakat upp sig.
Klockan tjugo över nio stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg mot huvudstaden. Knappt 55 minuter senare ankom vi till spår 13 på Centralstationen i Stockholm.
Medan vi bytte ände synade ombordaren igenom vagnarna och därefter körde vi ut till Hagalund. Efter att ha fått toaletterna tömda parkerade vi tågsättet på spår 32 ute på bangården.
Vi gick till utbildningslokalerna där vi lånade en tom lektionssal. Nu fick eleven göra det skriftliga provet och därefter rättade jag detsamma. Det blev ett klart godkänt resultat. Sedan åt vi lunch och så hade vi ungefär en timmes rast.
Strax före klockan två gick vi ut till spår 25 där en X40-mult bestående av två trevagnarsenheter stod och väntade. Nu blev det en säkerhetsklargöring och när tiden var inne körde vi ner till Centralen för att resenärerna skulle få gå ombord.
Kvart över tre blev det avgång från spår 18b. När vi knappt en timme senare stannat på spår 5 i Västerås kunde vi lämna över till föraren som skulle fortsätta till Göteborg.
Under tiden vi gick upp till Personallokalerna meddelade jag att examinationen så klart var godkänd och att förareleven från och med nu kunde titulera sig förare.
Jag meddelade resultatet till vår Gruppchef och gick sedan till vårt instruktörsrum för att mata in examinationen i systemet.