Måndag-tisdag

Gårdagen tillbringade jag på kontoret och det finns inte mycket att rapportera angående detta.

Idag hade jag fått ett provkörningsuppdrag av vår Instruktörsplanerare. Jag gick som vanligt till jobbet i morse och var på kontoret de första timmarna.

Klockan tio gick jag till omklädningsrummet för att byta om och halvtimmen senare steg jag på en Regina för att åka till Eskilstuna.

Jag gick för att äta lunch och fortsatte sedan bort till depån. Jag pratade med tillverkarens tekniker men de behövde inte min hjälp just för tillfället eftersom det jobbades på fordonet som skulle provköras.

Jag satte mig i lunchrummet och tog det lugnt så länge. Vid tretiden gick jag till ER1-an i verkstadshallen och började med klargöringen. När växlingspersonalen kört ut fordonet ur hallen åt oss kunde vi börja förbereda testerna som skulle utföras.

Vid femtiden fick vi köra upp till spår 1 på Eskilstuna C och när vi bytt ände började provkörningen.

Vi startade med att utföra en kalibrering genom att köra i 30 km/h under en minut. När testpersonalen sparat värdena i datorn kunde vi öka hastigheten och köra som vanligt.

Vi utförde även ett test genom att accelerera från stillastående till 120 km/h och sedan rulla några sekunder innan vi fullbromsade till stopp igen. Detta upprepades två gånger. Testresultaten var lyckade och därför behövde vi inte köra hela den planerade teststräckan. Vi körde ut på godsbangården i Västerås och bytte ände.

Testerna upprepades på tillbakavägen och när vi stannat på spår 1 på Eskilstuna C bytte vi ände igen. Vi körde ner till depån och där gjorde vi två korta tester på tågskyddssystemet (ETCS) för att se att den så kallade rullningsvakten fungerade som den skulle.

Vi körde in i verkstadshallen och parkerade på samma ställe igen.

Nu var mitt uppdrag slutfört och jag gick tillbaka till Personallokalerna i stationshuset. Det fick bli en kaffe i väntan på tåget hem till Västerås.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

19 − fjorton =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.