Examinering

Sista dagen på fordonsutbildningen består av en halv dags stationär praktik och sedan en halv dags examinering.

Efter en samling i konferensrummet, då vi bland annat gick igenom repetitionsfrågorna från dag 2, gick vi ner till depån.

Vi började med att gå igenom hur man förbereder ER1-an för bogsering om den har havererat och man måste ut med ett annat fordon (ER1 eller lok) för att dra den till exempelvis verkstad.

Sedan fortsatte vi med att multipelkoppla med en annan ER1-a. Varje elev fick multa och sedan koppla isär.

När vi var klara med det var det precis dags att gå för att äta lunch.

Mätta och belåtna kom vi sedan tillbaka till depån. Jag skulle examinera kollegans kurs och kollegan fick examinera min.

Eleverna fick sätta igång med det skriftliga provet. När det var klart och alla hade fått godkänt fick var och en en praktisk uppgift. Jag delade ut batterikontaktorreset (det vill säga omstart av fordonet), stänga av och låsa en krånglande dörr, säkerhetsklargöring samt stänga av en felaktig broms.

Alla klarade av sin uppgift och som avslutning fick de sedan tillsammans räkna ut hur fort fordonet får framföras om vi har en broms avstängd.

Jag ringde sedan till deras Gruppchef för att meddela att samtliga var godkända. Därmed var det slut för idag och vi begav oss tillbaka till Personallokalerna för att vänta på våra respektive tåg hemåt.

Jag är ledig i helgen och sedan väntar ännu en TRÅD-vecka.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.