Nu var det två förare från åkstationen i Hallsberg som jag skulle åka med. Jag tog tåget vid halv sju från Västerås till Eskilstuna.
Efter ett par koppar kaffe och lite prat med en av mina instruktörskollegor som skulle köra igång en ny kurs idag träffade jag mina elever.
Klockan åtta gick vi ner till spår 1 där en ER1-a från Örebro var på ingående. Vi bytte av föraren som kört och tog plats i förarhytten. Snart var vi på väg mot Stockholm.
Uppehållen avverkades utan några som helst problem och på Stockholm C ankom vi till spår 17a.
När tåget var synat fortsatte vi fram till avfurneringsplattformen vid Norra Bantorget. Där kom städpersonalen för att fräscha upp invändigt.
När städningen var klar körde vi tillbaka till spår 17a igen. Det var ett tag kvar innan avgång så vi hann gå och köpa något litet att äta under tiden.
Fem i tio fick vi grönt och körde iväg. En och en halv timme senare stannade vi på spår 2 i Arboga och bytte ände.
Klockan tolv var vi tillbaka på spår 1 i Eskilstuna och blev avbytta. Vi gick upp till Personallokalerna i stationshuset för att ta en kopp kaffe.
Eftersom det inte var någon klargöring i det här arbetspasset så gick vi sedan ner till depån. Där fick eleverna göra en dygnsklargöring. När vi var färdiga pratade vi lite om hur man avhjälper olika felsituationer och lite annat smått och gott angående ER1.
Vid halv två avslutade vi det hela och gick tillbaka till järnvägsstationen. Jag åkte tåg tillbaka till Västerås, där jag sedan förberedde mig lite för kursen jag ska hålla nästa vecka.