Fredag

Det var alltså dags för mig att få köra tåg med passagerare idag. Senast jag gjorde det var innan semestern i augusti.

Passet började kvart över åtta och då hade jag blåst in mig och tagit ut fordonslista och tågorder.

Vid halv nio ankom en av de grå X12-orna till spår 5 och jag bytte av föraren som kört från Sala.

När vi fått grönt i signalen och tiden för avgång var inne stängde jag dörrarna och så var vi på väg.

Det var uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen och Katrineholm och allt flöt på som det skulle.

När jag stängt dörrarna och precis börjat rulla i väg från Katrineholm ringde telefonen i förarhytten och jag stannade direkt igen. Det var Fjärren som bad mig stå kvar eftersom trafiken var stoppad nere i Norrköping på grund av obehöriga i spårområdet. Det fanns ingen prognos på hur länge stoppet skulle vara och därför var det bäst att stå kvar vid plattform i Katrineholm.

Vi hade resenärer som i Norrköping och Linköping skulle byta till snabbtåget mot Malmö. Eftersom det också fick stanna till på spåret bredvid oss i Katrineholm ordnade ombordaren så att resenärerna fick byta redan här.

Efter drygt en halvtimme var stoppet hävt och vi kunde fortsätta.

När vi sedan klarat av uppehållet i Norrköping och var på väg in mot Linköping så blev det plötsligt nödbroms på tåget. Signalen som vi precis passerat måste ha “hickat till” och slagit om till rött när vi passerade. Jag kontaktade tågklareraren och efter lite pappersexercis kunde vi rulla in de sista kilometerna till spår 3 på Linköping C. Förseningen var nu nästan 40 minuter.

När tågsättet var synat körde jag bort till verkstaden och parkerade på anvisat spår.

Nu väntade rast i Personallokalerna. Jag pratade med vår Instruktörsplanerare och åt min matlåda.

Strax före klockan ett var jag tillbaks i samma fordon som jag kört tidigare. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och kunde sedan köra fram till spår 3 för att låta resenärerna gå ombord.

Tio över ett lämnade vi Linköping för den här gången. Resan tillbaka gick smidigt och helt utan problem.

Strax före halv fyra ankom vi planenligt till Västerås C. Det här fordonet skulle tas ur trafik och därför kom vi in på spår 3a. De resenärer som skulle fortsätta mot Ransta och Sala fick byta till en av de blå X12-orna som stod framkörd på spår 2.

När mitt tågsätt var tomt stängde jag dörrarna och bytte ände för att förbereda för kollegan som skulle ta hand om fordonet.

Därmed var dagens övningar för min del slutförda och jag gick till Personallokalerna. Jag bytte om och gick sedan hem.

Jag är ledig i helgen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.