Provkörningarna på ER1 var inställda även idag och därför fick jag hjälpa åkstationen i Eskilstuna med ett vakant arbetspass istället.
Jag tog bilen ner till Centralen där jag bytte om och tog ut fordonslista och tågorder. Vid halv tolv satte jag mig i bilen och äkte till Eskilstuna.
På spår 23 stod mitt loktåg uppställt. Det var ett lok i vardera änden och sex vagnar däremellan – 189 meter långt.
Jag började med att göra ett bromsprov – ett så kallat ”grundprov” – på hela tågsättet. När jag sedan installerat mig i förarhytten körde jag fram till spår 1 på Eskilstuna C.
Klockan ett blev det avgång och det var uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn och Södertälje innan vi enligt tidtabell ankom spår 3 i Flemingsberg knappt 55 minuter senare. På måndag är banarbetet på den så kallade Getingmidjan färdigt men fortfarande är Flemingsberg alltså slutstation för Regionaltågen.
Ombordaren och jag hjälptes åt att syna igenom vagnarna och sedan körde vi bort till Älvsjö Godsbangård där vi kom in på spår 55. Jag bytte ände och gjorde mig klar för körning i andra riktningen.
En kopp kaffe och lite äppelpaj hann jag också med att hämta i Personallokalerna innan det var dags att köra tillbaka till Flemingsberg. När jag stannat på spår 7 lämnade jag över till Hagalundskollegan som skulle köra till Eskilstuna.
Jag hade nu nästan fyra timmars rast och därför tog jag Pendeltåget in till Stockholm City/Centralstation och där gick jag upp till våra Personallokaler.
En kollega och jag gick och köpte mat som vi åt i Personallokalerna. Strax efter klockan sex gick jag tillbaka till Pendeltåget för att åka till Flemingsberg igen.
Några minuter före klockan sju rullade samma tågsätt som jag körde tidigare in till spår 2b. Jag bytte av föraren som kört och när det var synat och klart körde jag för andra gången idag till Älvsjö Godsbangård. Även denna gång kom vi in till spår 55, där jag bytte ände. Jag passade också på att tvätta bort insekter från frontrutorna i bägge ändar.
Det här var en snabbvändning så det blev inte tid för något kaffe utan det var bara att köra iväg till Flemingsberg igen. Klockan fem i åtta blev det avgång från spår 7.
En knapp timme senare stannade vi på spår 1 på Eskilstuna Central. Jag hjälpte ombordaren att syna igenom vagnarna, låsa dörrarna och byta destinationsskyltarna. När allt var klart körde jag ner till spår 33 på uppställningsbangården, där jag parkerade.
Nu återstod bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka till Västerås. När jag bytt om på Centralen fortsatte jag hemåt.
Nu blir det lugnt ett tag framöver på bloggen eftersom fyra veckors semester väntar!