Måndag-torsdag

Normalt fungerar det så på SJ att innan en förare får en fordonsutbildning ska föraren – under ledning av en körlärare – få köra fordonet för att på så sätt bekanta sig med detsamma.

I fallet med ER1 är detta inte möjligt eftersom fordonen ännu inte är satta i trafik. Därför har man istället beslutat att förarna under några timmar ska få komma på besök till depån och få en presentation av fordonet. Eftersom ER1-orna är helt nya har de flesta aldrig ens varit inne i en ER1-a.

Till detta kommer att tågskyddssystemet i ER1 är av den nya typen – ETCS – och därför behöver de förare som inte tidigare har ETCS-utbildning genomgå en endagskurs för att kunna få börja fordonsutbildningen.

Den här veckan har man kombinerat dessa aktiviteter genom att schemalägga förare från Eskilstuna, Hallsberg och Stockholm/Hagalund som redan har ETCS-utbildning att komma antingen förmiddag eller eftermiddag. De som går ETCS-utbildningen – i huvudsak Eskilstunaförare – får halva dagen i lektionssal med teori och simulatorkörning och den andra halvan presentation av fordonet.

Jag har varit ”ER1-presentatör” i depån under måndagen, tisdagen och onsdagen. Vi har börjat med att titta utvändigt på fordonet där jag har visat och pratat om det som kan vara värt att veta. Vi har sedan gått in i fordonet och bekantat oss med passagerarutrymmena, toaletter, tjänstekupé och trycklufts- och elskåp.

Sedan har vi förflyttat oss till förarhytten och tittat på förarbordet och all annan utrustning. Var och en av förarna har därefter fått starta upp och knappa in all nödvändig data i ETCS-systemet. Vi har sedan avslutat med att alla har fått köra en liten sträcka. Det är max 10 km/h inne i depåområdet så det har inte gått så fort men de har i alla fall fått känna lite på hur det är att köra fordonet.

Det har varit mycket uppskattat och för många har det alltså varit första gången de ens varit i närheten av en ER1-a.

Det var tänkt att jag även idag skulle ha hållit i presentationerna men så blev det nu inte. Instruktören som skulle hålla i ETCS-utbildningen hade blivit sjuk och det fanns ingen annan som kunde hoppa in. Därför fick det bli en rockad av instruktörer för att lösa det hela. Jag fick ta ETCS-utbildningen i lektionssalen och en av mina två instruktörskollegor som kör fördjupningskurs/ instruktörsutbildning även denna vecka fick bli ER1-presentatör.

Det var inte nog strul med detta. Tåget som instruktörskollegan och jag skulle åka med till Eskilstuna vid halv åtta var inställt idag. Vi hade också svårt att få tag i taxi så vi fick helt enkelt vänta en timme till halv nio-tåget.

Kursen skulle ha börjat klockan 9 och dessutom har jag aldrig tidigare hållit den här utbildningen så jag var tvungen att ringa några samtal under resan till Eskilstuna för att få tag i utbildningsmaterialet.

Vid halv tio kunde jag i alla fall till slut dra igång utbildningen. Det gick väl i alla fall under omständigheterna och med de förutsättningar som gavs ganska ok tycker jag. Tillbaka på Västerås Central var jag vid femtiden på eftermiddagen och då satte jag mig på vårt instruktörsrum för att läsa på lite inför morgondagens övningar.

Runt klockan sju kunde jag sedan gå för att byta om och därefter gå hem i snögloppet. Det blev en ganska lång dag.