En uppföljning var planerad idag. Det var en av våra nya förarkollegor som skulle få sin första uppföljning – den så kallade Grundutbildningsuppföljningen. Den ska ske innan man varit anställd i sex månader.
Strax efter klockan ett började kollegan sitt arbetspass. Efter uttag av tågorder och fordonslistor gick vi ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen där en X40-mult stod parkerad.
Kollegan utförde en säkerhetsklargöring. Eftersom vi hade gott om tid innan vi skulle växla fram till plattform hann vi också med att starta om styrsystemet för en av toaletterna och då hoppade den igång.
Tjugo över två var det dags att växla ut. Jag tog plats i hytten längst bak för att vara signalgivare när vi backade ut från bangården. Framme vid plattform på spår 1a gick jag för att ta plats i främsta förarhytten.
Vid tio i tre stängde ombordarna dörrarna och så var vi på väg. En knapp timme senare ankom vi till spår 13 på Centralstationen i Stockholm. Vi gick till andra änden och förberedde för föraren som skulle avgå om lite mindre än en timme och när det var klart gick vi upp till Personallokalerna.
Nu var det rast fram till kvart i sju ungefär och jag passade på att äta innehållet i matlådan.
När det var dags gick vi ner till spår 14 där en X40-mult från Göteborg snart kom inrullande. Vi bytte av föraren som kört och gick till andra änden för att göra oss klara.
Vid kvart över sju blev det avgång och femtiofem minuter senare stod vi på spår 5 på Västerås C. Det här tåget hade Västerås som slutstation så nu väntade klartecken från ombordarna att vagnarna var synade.
Efter en stunds väntan kunde vi köra bort till depån för att parkera på anvisat spår och sedan blev det taxi tillbaka till Centralen.
När klockan var tio över nio meddelade jag kollegan att uppföljningen var klar och godkänd och så gick jag för att byta om.