Måndag

Sista dagen på kursen var den så kallade stationära praktikdagen. Jag åkte som vanligt vid tjugo över sex från Västerås och promenerade till Hagalund från Sundbyberg.

Klockan nio inledde vi med lite information om dagen och snart var vi på väg ut till spår 28 på bangården. Där stod en “död” X40-mult med skadade strömavtagare.

Tillsammans med instruktörskollegan som håller i den andra kursen hade jag bestämt att vi skulle köra övningarna gemensamt. Första övningen var att hänga på övergångskopplet på ett lok och därför hämtade ett par av eleverna ett Rc6-lok från lokstallet.

Eleverna fick hänga på det 43 kilo tunga kopplet på lokets krok och vi instruktörer förklarade under tiden.

Nu var det sån tur att X40-multen behövde flyttas eftersom den stod i vägen och det passade utmärkt eftersom vår övning då blev lite mer verklig. Så när ihopkopplingen var utförd och alla övriga förberedelser inklusive bromsprov var klara kunde vi bogsera iväg ekipaget till mellanbangårdens spår 9.

Där säkrade vi den döda X40-multen mot rullning med hjälp av så kallade bromsskor och kopplade sedan loss loket. En av instruktörskollegorna körde tillbaka loket till stall, medan mina elever fick plocka fram evakueringsstegen och montera den.

Efter lunch gick vi åter ut på bangården för lite repetition. Vi hade tur igen eftersom en Depåförare precis var klar med multningen av två stycken X40-or. Jag ville att eleverna skulle få öva lite mer på multning och isärkoppling, så vi passade på att koppla isär och multa ihop några gånger.

Som avslutning repeterade vi lite grand om dörrar och rätade ut några frågetecken som eleverna hade.

Imorgon blir det examinering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

1 × 5 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.