Andra dagen med X40-körning och precis som tidigare i veckan åkte jag med samma avgång från Västerås – vid tjugo över sex.
Dagens övningar började med att gå ner till spår 14 på Stockholm C strax före klockan åtta. Där kom direkttåget från Västerås – en X40-mult – in helt enligt plan. Mina elever och jag hoppade in i det ena fordonet – en trevagnars X40.
Förarkollegan som kört från Västerås hoppade in i det andra fordonet och körde sedan bort till den gamla pendeltågsstationen i Karlberg. Där kopplade vi isär fordonen och gjorde oss sedan redo i förarhytten.
Fem över halv nio fick vi köra fram till spår 13 på Centralen och tio i nio blev det sedan avgång. Nu skulle vi köra Svealandsbanan till Eskilstuna och sedan fortsätta ända bort till Arboga.
Körningen var inte heller idag några problem för eleverna. Vi råkade inte ut för några andra konstigheter under resan. Strax före halv elva rullade vi in till spår 2 i Arboga.
Nu väntade en timmes rast och vi gick till kaféet i stationsbyggnaden för att köpa kaffe och smörgås. Vi satt sedan ute i solen och fikade.
Vid halv tolv stängde ombordaren dörrarna och vi satte fart tillbaka mot Stockholm via Eskilstuna. Problem och konstigheter lyste med sin frånvaro och eftersom X40 är ett väldigt lättkört fordon, så klarade eleverna av allt med bravur och med väldig elegans.
Framme på Stockholm C ankom vi till spår 18b enligt planen strax efter klockan ett. När ombordarna synat igenom tågsättet återstod bara att köra ut till Hagalund.
Vi behövde inte köra via toatömningen utan kom direkt ut till spår 31 på bangården. När vi parkerat fordonet hoppade vi direkt in i en annan X40 och åkte med ner till Centralen igen. Där träffade vi de andra två eleverna med sin instruktör och vi tackade för veckan och önskade varandra trevlig helg.
Jag åkte med en X40-mult hem till Västerås, där jag bytte om och sedan traskade hemåt.
På måndag fortsätter utbildningen, men först är det ledigt i helgen.