Det var dags för en så kallad ”Grundutbildningsuppföljning” idag. En sån görs på nyanställda förare inom sex månader.
Kollegan som jag skulle följa upp började vid tvåtiden på eftermiddagen och jag var som vanligt på plats i Personallokalerna i god tid före det.
Efter de sedvanliga förberedelserna åkte vi taxi ut till X40-depån. Där blev det säkerhetsklargöring av en tvåvagnars X40. Sen var det bara att vänta tills det var dags att köra ner till spår 3 på Centralen.
Vid tjugo över tre stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg mot Stockholm. Efter en problemfri resa rullade vi in till spår 13 på Centralstationen i huvudstaden helt enligt plan en timme senare.
En annan förare kom med en trevagnars X40 som multipelkopplades med den som vi kommit med. Efter lyckad ihopkoppling gick vi till förarhytten som vi skulle köra ifrån och förberedde oss.
Ett par minuter före fem blev det avgång och efter att ha stannat för påstigande i Sundbyberg var det raka vägen utan uppehåll till Västerås.
Vid fem i sex stannade vi på spår 3 på Västerås C. En förarkollega gick in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Trevagnarsenheten skulle ut till depån och det var vår uppgift medan förarkollegan som kopplade isär tog hand om den andra.
Efter att ha parkerat på anvisat spår i depån tog vi taxi tillbaka till Centralen. Där hade vi nu rast och passade på att äta våra matlådor.
Den här dagen var ingen bra dag för järnvägen. På förmiddagen var det strömlöst i Hallsberg i flera timmar vilket stoppade all trafik. På några andra ställen ställde växelfel till bekymmer. Som grädde på moset brann det ordentligt bredvid järnvägen mellan Frövi och Örebro och det var mitt i eftermiddagstrafiken. Troligen var det ett tåg med tjuvbroms som orsakat det hela.
Egentligen skulle vi ha tagit över ett tåg från Göteborg vid kvart i åtta, men på grund av branden stod det i Hallsberg och väntade.
När väl trafiken åter släpptes på var ”vårt” tåg ungefär två timmar sent. Jag beslutade då att uppföljningen fick vara klar. Kollegan skulle ändå bara få åka pass tillbaka till Västerås efter att ha kört till Stockholm. Allt hade gått så bra hittills så att jag var nöjd.
Jag meddelade att uppföljningen var godkänd och därefter kunde jag gå för att byta om. Strax efter klockan tio begav jag mig hemåt.