Tisdag-onsdag

Gårdagen var även den en kontorsdag utan något speciellt att rapportera.

Onsdagen skulle jag också tillbringa på stationen i vårt Instruktörsrum – trodde jag! Jag kom till jobbet, startade datorn och hann sitta en stund när vår Instruktörsplanerare ringde. Det var lite kris med ett par vakanta arbetspass och han undrade om jag kunde hjälpa till.

Det var ett pass som började vid kvart över ett som de behövde hjälp med. Jag tog det och kunde därmed gå hem igen för att ta det lugnt ett par, tre timmar innan passet började.

Strax före ett var jag tillbaka och bytte om till uniform. Efter uttag av fordonslistor och tågorder var det dags att gå ner till spår 5 där en kollega snart skulle ankomma med en X50 från Sala.

Jag tog över och installerade mig i förarhytten och vid fem över halv två blev det avgång.

Två timmar och tjugo minuter senare stannade vi på spår 4 på Linköping C som var slutstationen. När ombordaren synat igenom tågsättet körde jag bort till verkstaden och parkerade.

Nu väntade en och en halv timmes rast i Personallokalerna.

Vid halv sex var jag på väg tillbaka till verkstaden. Där stod en av de blå X12-orna och solade sig.

Jag gjorde en säkerhetsklargöring av fordonet och kunde sedan köra fram till spår 3 för att låta resenärerna gå ombord.

Vid fem över sex var det hög tid att lämna Linköping för i dag och sätta kurs hemåt.

Fem i halv nio bromsade jag in och stannade på spår 2 i Västerås efter en lugn och helt problemfri resa. Jag lämnade över till den väntande föraren som skulle fortsätta till Sala och gick för att byta om.

Strax före nio var jag hemma i lägenheten.