Torsdag

Även idag var det provkörning för min del. Det var samma upplägg som igår dock med lite andra tider. Jag började vid fem över ett och en dryg halvtimme senare ankom en kollega med ER1-an till spår 3a.

Också idag var det ungefär 40 minuters uppehåll för lunch innan det var dags att lämna Västerås.

Vid kvart över två rullade vi iväg och planen var att köra till Södertälje. Vi stannade i Kolbäck och Kvicksund för att öppna dörrarna. Framme i Eskilstuna fick vi stå på spår 23 vid godsbangården för att inte störa resandetågen som skulle avgå klockan tre.

Tio över tre fick vi grönt och fortsatte vår resa. Allt gick bra ända tills vi passerade Nykvarn. När jag accelererade efter passage av en 100-växel – alltså en växel som hastigheten högst får vara 100 km/h i – så försvann plötsligt spänningen i kontaktledningen. Förutom larm om saknad spänning fanns ingen ytterligare indikering. Jag kontaktade Fjärren och frågade om de visste om det var spänningslöst. Efter några minuter ringde de tillbaka och meddelade att det fanns spänning i kontaktledningen.

Nu hade vi rullat in på nästa driftplats – Almnäs – där vi stannade. När vi tittade ut såg vi ingen strömavtagare uppe, men i hytten visade indikeringen att den var uppe. Vi gick ut för att okulärbesikta. Turligt nog var spårområdet utgrävt så vi kunde klättra upp på ena sidan och kom nästan upp i takhöjd. Vi kunde då tydligt se att strömavtagaren var skadad och följaktligen hade övervakningssystemet sänkt ner den för att inte orsaka skada på kontaktledningen.

Vi hade fortfarande den andra strömavtagaren intakt men vi beslutade oss för att vända och ta oss tillbaka till verkstaden så att inte vi blev stående någonstans om även den skulle skadas. Jag har ju som bekant erfarenhet av att råka ut för att båda strömavtagarna är skadade – även om det gick väldigt bra den gången.

Tillbakaresan blev händelselös och gick utmärkt. När vi tagit oss in på verkstadsområdet och parkerat kunde vi åter ta oss en titt på den skadade strömavtagaren.

Jag tog taxi tillbaka till Västerås C där jag bytte om. Sedan tog jag en kopp kaffe och skickade några mail om dagens händelser. Jag ringde även Fordonsledningen och Driftstöd för att informera och felanmäla.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

1 × 2 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.