Skärtorsdag

Enligt ursprungliga planeringen skulle jag ha haft ett reservpass i Västerås idag mellan nio och halv fem. Som så många gånger förr hörde Personalplaneringen av sig – redan igår – och undrade om jag kunde ta ett vakant arbetspass istället. Det var ett Eskilstuna-pass som de behövde hjälp med och naturligtvis tog jag det.

Redan strax efter klockan fyra på morgonen satte jag mig i bilen och åkte ner till Centralen för att byta om och blåsa in mig i alkotestet. Efter att har tagit ut fordonslistorna för hela dagen åkte jag sedan mot Eskilstuna. En kollega som skulle till X40-depån fick skjuts dit.

När jag parkerat bilen på bangårdsområdet i Eskilstuna vid tjugo över fem gick jag till mitt sjuvagnars loktåg som stod parkerat på spår 33. Det var ett lok i vardera änden så jag började med att klargöra loken. Låste upp dörrarna på vagnarna när jag gick mellan loken.

Därefter följde bromsprovet. Först kollar man att bromssystemet är tätt, så att det inte är läckage på nån slang mellan vagnarna. Därefter blir det mycket gående längs tågsättet. Först kolla att alla bromsar är loss på vagnarna. Sedan gå tillbaka till loket för att tillsätta bromsarna. En vända till för att kolla att alla bromsar gått till. Slutligen lossa bromsen och kolla att alla bromsar lossat. Det blir alltså 216 meter (tågsättets längd) gånger 7 det vill säga 1,5 km bara för att klargöra loken och bromsprova tågsättet.

När allt var klart var det fortfarande väldigt gott om tid så jag gick bort till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe och ett toabesök. Där träffade jag på ombordaren som skulle klargöra vagnarna och vi gick tillsammans tillbaka till spår 33.

När ombordaren var färdig med klargöringen kunde vi köra upp från bangården till spår 1 på Eskilstuna C varifrån vi skulle avgå. Vid tjugo över sju rullade vi iväg mot huvudstaden. Längs vägen var det uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Mellan Södertälje och Flemingsberg dök ett fel upp i FIS-en (Felindikeringssystemet). Det var en motorskyddsbrytare som löst ut på ventilationsfläkten i strömriktarskåpet. Som tur var kunde jag återställa den när vi stannat i Flemingsberg. Om det blir för varmt i strömriktarskåpet så går det inte att köra, men nu hann det inte gå så långt som tur var.

Vi ankom till spår 13 på Stockholm C vid fem i halv nio som planerat. Jag lämnade över tågsättet till den väntande föraren och begav mig bort till spår 5 där mitt nästa uppdrag fanns.

En Uppsala-pendel hade precis ankommit och nu skulle ena loket – närmast stoppbocken – kopplas av. Idag fanns det växlingspersonal på plats som snabbt kopplade loss loket. Nu fick jag vänta tills loket i andra änden åkt iväg med vagnarna till Hagalund. Sen kunde jag köra bort och parkera loket på spår B1. Det skulle nämligen stå som reservlok på Centralen över helgen.

Nu kunde jag gå till Personallokalerna och ha nästan en timmes rast. Jag åt min matlåda eftersom det kurrade lite i magen.

Tjugo över tio gick jag ner till spår 6 där ett loktåg från Mora precis ankommit. Jag bytte av föraren som kört och gjorde rundgång med loket. När växlingspersonalen kopplat till loket i andra änden av vagnarna och vi gjort bromsprov efteråt körde jag ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade vi på spår 25. Det blev ytterligare en rundgång med loket.

När allt var klart liftade jag med en X2-mult från spår 30 ner till Norra Bantorget. Sen promenerade jag bort till Centralen och gick upp till Personallokalerna för lite rast.

Strax efter klockan tolv gick jag ner till spår 19 för att ta emot ett femvagnars loktåg från Eskilstuna. Jag gick till loket i andra änden och gjorde mig klar.

Vid tio i ett blev det avgång söderut. Lite mer än en timme senare stannade vi på spår 2 på Eskilstuna C efter en helt problemfri resa med uppehåll på samma ställen som i morse. Jag lämnade över till den väntande föraren som skulle fortsätta till Kungsör och Arboga.

Nu återstod bara att gå till bilen och åka hem till Västerås. Jag stannade till vid Centralen för att byta om innan jag fortsatte hem.

Nu är det påskledigt till på tisdag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

tre × två =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.