Jag skulle egentligen haft en examinering idag, men den blev uppskjuten. Istället skulle jag få vara körlärare åt en Hagalundskollega som inte blivit examinerad som förare ännu.
Jag åkte med en X40 till Stockholm vid sjutiden på morgonen. Väl framme gick jag upp till Personallokalerna för att ta det lugnt ett tag innan arbetspasset började.
Strax efter halv nio var kollegan på plats och vi tog ut körorder och fordonslistor. Vid tio över nio gick vi ner till spår 10 och strax därefter rullade en X2-a in från Norra Bantorget. Vi installerade oss i förarhytten och förberedde oss på körningen.
Vi kom iväg knappt tio minuter sent från Stockholm C vid fem över halv tio eftersom vi fick vänta in anslutande resenärer från en försenad Uppsalapendel. Efter uppehållen i Södertälje och Norrköping rullade vi in till spår 1 på Linköping C en kvart försenade vid tjugo över elva. Körningen hade gått mycket bra men vi tappade tid på slutet då vi kom i kapp en Östgötapendel mellan Norrköping.och Linköping.
Vi gick bort till Personallokalerna för att ha vår rast. Den norrgående X2-an vi skulle ha var tjugo minuter sen, vilket betydde att vi ändå skulle få ungefär en timmes rast trots att vi själva varit sena hit.
Jag fikade lite och var in och pratade ett tag med vår Instruktörsplanerare som sitter här i Linköping.
Strax efter klockan tolv var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen. Vid kvart över stannade en Malmöförare på spår 2 med X2-an och vi tog plats i förarhytten.
Snart var vi på väg igen och det här tåget hade endast ett uppehåll kvar – i Norrköping. Därefter var det raka vägen till huvudstaden. Körningen gick bra även i den här riktningen och strax före klockan två rullade vi in till spår 19b på Stockholm C.
Vi blev avbytta av en förare som skulle köra ut tåget till Hagalund. Därmed var vårt arbetspass över och på väg från tåget sammanfattade vi våra intryck från körningen innan vi tackade varandra och skiljdes åt.
Jag gick direkt till spår 14 för att hoppa in i en X40 och ta mig tillbaka till Västerås. En timme senare steg jag av på spår 5 och gick för att byta om.