Fredag-lördag

En transportkörning stod till buds natten mellan fredag och lördag. Jag tog det så lugnt som möjligt under fredagen och sedan vid tiotiden på kvällen traskade jag ner till Centralen. Där bytte jag om, tog en kaffe och tog ut fordonslista och tågorder.

Vid tio över elva steg jag på en X40 som stannat på spår 4b. Knappt en och en halv timme senare steg jag av i Hallsberg och gick till Personallokalerna.

I natt var det provkörningar på gång med en ER1-a på sträckan mellan Hallsberg och Katrineholm. Det var strömavtagartester som pågick och två förarkollegor skötte spakarna.

Vid tio i två rullade de in till spår 2 i Hallsberg och jag gick ut för att byta av dem. Nu skulle fordonet köras tillbaka till verkstaden en bit utanför Västerås.

Efter ungefär tjugo minuter var all data från provkörningarna insamlad och sparad och vi kunde lämna Hallsberg.

Dryga timmen senare rullade vi in på spår 4 i Tillberga och kunde sedan köra in på verkstadsområdet och parkera. Jag fick skjuts ner till Centralen av tillverkarens fordonsansvariga. Efter att ha bytt om gick jag hemåt och vid kvart i fem på morgonen var jag hemma i lägenheten.