Onsdag-torsdag

I tisdags eftermiddag var det dags att åka söderut. Jag steg på en X40 för att ta mig till Hallsberg och där bytte jag till en X2-a med destinationen Malmö via Göteborg. Med på tåget var en kollega som blev instruktör samtidigt som jag för drygt ett år sedan.

Vid tjugo över åtta på kvällen steg vi av i Helsingborg och gick den korta biten bort till vårt hotell.

Anledningen till vistelsen på sydligare breddgrader var en fördjupningskurs på Trafikverksskolan i Ängelholm. Kursen började vid lunch på onsdagen och vi var 24 elever från SJ – både förar-, ombordar- och depåinstruktörer.

Det var järnvägens infrastruktur som vi skulle få en djupare inblick i och den var uppdelad i tre områden – växlar, elteknik och signalteknik.

Min grupp började med växlar och vi fick titta på olika växeltyper och hur motordrivningen av dessa ser ut och fungerar. Vi fick även se hur låsningen av växeltungorna går till och hur signalsystemet övervakar att växeln är korrekt så att det går att köra tåg genom den.

Idag på förmiddagen var det dags för elteknik. Vi fick först en genomgång i klassrummet och sedan gick vi ut och tittade i verkligheten. Vi fick se olika byggsätt av kontaktledningsanläggningen, olika typer av isolatorer, transformatorer mm

Efter lunch var det dags för signalteknik. De har en stor modelljärnväg uppbyggd där signaler och växlar styrs av riktiga signalställverk av de olika varianter som existerar ute i verkligheten. Väldigt intressant att se.

Vi fick även titta på hur vägskyddsanläggningar – alltså bommar vid vägövergångar – fungerar och hur anläggningen detekterar att ett tåg är på väg och att det sedan har passerat, så att bommarna kan fällas upp igen.

Vid halv fyra på eftermiddagen avrundade vi och sedan återstod bara en resa på sex timmar för att ta sig hem igen.

Vid tio i tio på kvällen steg jag ur regionaltåget på Västerås C och kunde gå hem i småregnet.

I helgen väntar lite arbete.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

6 + 2 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.