Tisdag

Dags för provkörning och det skulle bli en lång dag för mig. Redan klockan fem gick jag hemifrån ner till Centralen. Där bytte jag om, tog ut tågorder och fordonslista. Sedan blev det taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Strax före klockan sex steg jag in genom grinden och letade sedan upp fordonet som jag skulle ha. Det fanns dock ingen personal på plats ännu.

Det hela visade sig vara en miss i kommunikationen. Tillverkaren hade sent igår eftermiddag låtit meddela att man under förmiddagen var tvungen att åtgärda ett par komponenter i högspänningsutrustningen uppe på taket. Därför skulle fordonet vara redo för avgång först fram emot lunch. Den här informationen hade inte nått mig tyvärr.

Jag fick ta taxi tillbaka till Centralen och vänta där istället. Teknikerna skulle meddela när det var åtgärdat och klart.

Strax efter nio ringde det i mobilen. De skulle med största sannolikhet vara färdiga fram emot klockan tio, så när det var dags tog jag taxi ut igen.

Vi gjorde en klargöring och bromsprov och när fordonet fungerade som det skulle så kunde vi börja rulla iväg ut från verkstadsområdet.

När vi stod på spår 4 i Tillberga fick vi snart grönt och körde iväg. Tjugo över tolv stannade vi på spår 1 i Eskilstuna, där min instruktörskollega samt en tekniker anslöt.

Det som skulle provas och kalibreras idag var trycktäthetssystemet – alltså de ventilationsklaffar som ska se till att det inte blir så stor påverkan inne i tåget när man kör i hög hastighet genom tunnlar det vill säga det som ska förhindra att det slår lock i öronen på resenärerna.

På banan mot Södertälje finns flera tunnlar som gör det lämpligt att provköra på den här sträckan. Vi körde två gånger fram och tillbaka till Södertälje. Egentligen skulle vi ha kört två vändor till men klockan hade hunnit passera halv fyra på eftermiddagen och nu skulle det bli alldeles för många tåg ute på den här banan så vi fick avbryta.

Efter lite efterforskningar angående var vårt spår låg där vi skulle få parkera hittade vi till slut rätt plats och kunde därmed avsluta dagens arbete.

Vi gick tillbaka till Eskilstuna C och där hoppade jag på och liftade med ett loktåg som skulle parkeras i Västerås över natten. Tjugo över sex kunde jag gå till omklädningsrummet för att byta om.