Fredag-lördag

Det blev ER1-jobb på fredagen också för mig. Klockan fem på eftermiddagen hade jag bytt om, tagit ut order och fordonslista samt ätit kvällsmat och gick ner till parkeringen för att få skjuts ut till verkstaden en bit utanför Västerås av tillverkarens fordonsansvarige.

Där stod två stycken multipelkopplade ER1-or och väntade på oss. Vi började med bromsprovet och kollade att tågskyddssystemet startade upp i hytterna i bägge ändar. Efter lite ytterligare kontroller av fordonen var vi klara att ge oss av och vi körde ut till spår 4 i Tillberga.

Nu blev det lite krångligare än vanligt att växla över till spår 2 eftersom två stycken ihopkopplade ER1-or är 210 meter långa. Det gör att man måste passera vägövergången i Tillberga för att komma förbi växeln så att man kan nå spår 2 – och det går inte att fälla bommarna när man växlar där. Nu var det inte så mycket trafik så här på fredagskvällen som tur var. Tillverkarens fordonsansvarige fick gå ut och kontrollera så att jag kunde köra över utan att krocka med någon bil. När vi passerat vägövergången bytte vi ände och sedan upprepades proceduren när vi skulle passera densamma igen.

Strax efter klockan sju stod vi så på spår 2 och var redo att avgå norrut. Efter att en UVEN-Regina på väg mot Västerås passerat fick vi grönt i signalen och lämnade Tillberga.

Den här helgen är det provkörningar – så kallade Aerodynamiktester – genom en tunnel norr om Söderhamn och jag skulle transportera fordonen till Gävle, där nattens provförare skulle ta över.

Vi passerade Sala och svängde åt nordost i Avesta Krylbo. När vi stannat för möten i Fors ringde Fjärren oss och meddelade att vi skulle bli stående ett tag där. En växel hade gått sönder några mil framför oss och man var tvungen att tillkalla svetspersonal för att kunna laga den.

Ganska snabbt fick vi besked om att vi skulle köra tillbaka till Avesta Krylbo för att istället kunna ta oss åt nordväst. Det blev en rejäl omväg via Borlänge och Falun för att kunna ansluta till vår ordinarie väg i Storvik.

Ett par timmar efter plan strax efter klockan elva rullade vi in till spår 1 på Gävle C. Provförarkollegorna anslöt och efter en kort överlämning kunde jag gå till det närbelägna hotellet för att checka in.

Lördagens enda uppdrag var att ta sig hem igen, så efter en god frukost i lugn och ro hoppade jag på ett södergående snabbtåg vid kvart över tio på förmiddagen. I Stockholm bytte jag till en X40 och vid tio över ett steg jag av på Västerås C.

Efter ombyte till mina civila kläder gick jag hem. Nu är jag ledig i morgon och på måndag. Alltså blir nästa arbetsdag på tisdag.