Onsdag-torsdag

Onsdagen ägnades åt kontorsarbete och blev lite som en mellandag mitt i veckan.

Idag var det dags för en repris på tisdagen – nämligen provkörning och tester av PassagerarInformationsSystemet (PIS).

Jag var på plats på verkstaden en bit utanför Västerås vid tolvtiden för att se att allt fungerade med vårt multipelkopplade fordon. Idag fungerade allt som det skulle och vi kunde ganska omgående börja med bromsprovet.

Vi hann med en kaffe i lunchrummet innan det var dags att börja röra oss ut mot spår 4 i Tillberga. Klockan två körde vi ner till Västerås C, där vi bytte ände.

Därefter följde två varv till Ekolsund och precis som i tisdags fick vi stå och vänta i Enköping så att andra tåg skulle kunna passera.

Vid sextiden tog vi rast i Västerås och parkerade på spår 1a. En halvtimme senare var vi tillbaka i förarhytten och kunde snart köra iväg ännu en gång mot Ekolsund.

Tillbaka i Västerås igen bytte vi ände och så kunde vi påbörja varv nummer fyra. Dock blev det ett missförstånd mellan testpersonalen och oss i förarhytten. De var nöjda och ville avsluta för dagen och åka tillbaka till Tillberga, men vi var på väg mot Ekolsund igen. När vi kom till Enköping bytte vi ände och körde tillbaka till Västerås.

Vid kvart över tio körde vi in på verkstadsområdet igen och där kopplade vi isär fordonen och parkerade dem på varsitt spår.

Precis som i tisdags fick jag skjuts av tillverkarens fordonsansvarige till Centralen där jag skickade iväg provkörningsrapporten innan jag bytte om. Det hade redan gått en halvtimme av fredagen när jag begav mig hemåt.