Måndag-tisdag

Igår hade jag en dag på kontoret då jag kunde fixa lite administrativt arbete.

Idag var det dags för provkörning igen. Nu är de grundläggande testerna utförda – och godkända – så vi behöver inte köra nattetid på så kallade avlysta spår längre. Vi får alltså nu köra dagtid och i så kallad blandad trafik – det vill säga precis som vilka andra reguljära tåg som helst.

Strax efter tolv steg jag in i omklädningsrummet på jobbet och bytte om. Efter att ha tagit ut tågorder och fordonslistor med mera beställde jag en taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Väl där skulle tillverkarens fordonsansvarige och jag börja med bromsprovet. Först fick vi dock lägga ner lite tid på att få igång tågskyddssystemet, men det löste vi ganska snabbt. När alla förberedelser var klara körde vi ut till spår 4 i Tillberga. Vi hade två multipelkopplade ER1-or – alltså 210 meter långt tåg.

Vi körde ner till Västerås C vid tretiden på eftermiddagen och när vi stannat på spår 2 avaktiverade vi hytten och gick till andra änden. När vi fick grönt körde vi iväg. Det var PassagerarInformationsSystemet (PIS) som skulle testas – alltså systemet som sköter om skyltning och utrop i tåget. Testpersonalen hade lagt in ett påhittat tåg med uppehåll i Västerås N, Tortuna, Lundby, Enköping och Grillby med slutstation Ekolsund.

Så här på eftermiddagen går det många tåg mellan Västerås och Stockholm – det är halvtimmestrafik i båda riktningarna och våra provkörningar ska inte hindra den reguljära tågtrafiken. Därför fick vi stå och vänta ett tag i Enköping på att tåg skulle kunna passera oss.

Vi hann med tre “varv” till Ekolsund och tillbaka innan testpersonalen var nöjda och vi kunde ta oss tillbaka till Tillberga. Vid tjugo över nio rullade vi in till verkstadsområdet och kunde parkera fordonen på samma ställe som vi tog dem.

Jag fick skjuts av tillverkarens fordonsansvarige in till Centralen i Västerås. Där avrapporterade jag provkörningen på sedvanligt sätt innan jag gick för att byta om. Sedan kunde jag gå hem och när klockan närmade sig midnatt steg jag in i lägenheten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

3 + sju =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.