Jag gick hemifrån vid halv sju och bytte om när jag kom till Centralen. Mitt uppdrag var att ta över en bogsering av en ER1-a när den passerade Västerås. Den hade varit på provkörningar mellan Eskilstuna och Södertälje under helgen och var nu på väg tillbaka till verkstaden i Tillberga.
Anledningen till att jag fick ta över var att annars skulle det ha blivit alldeles för lång arbetstid för kollegan som jobbat natt. Vid tio i åtta hade jag gått ner till spår 3 när Rc-loket och ER1-an rullade in och stannade. Jag bytte av kollegan som kört och snart var vi på rull igen.
Det tog inte många minuter förrän vi var framme på spår 4 i Tillberga och kunde köra in på verkstadsområdet. Där kopplade vi loss ER1-an och så körde jag ner och parkerade den vid sidan av verkstadshallen.
Sedan gick jag tillbaka till loket och körde ner det till spår 6 på bangården bredvid Centralen i Västerås. Där stod åtta vagnar och väntade på att få tillbaka sitt lok som varit utlånat under helgen. Jag kopplade ihop loket med vagnarna och när det var klart hade klockan nästan blivit tio.
Det var bara att gå för att byta om och sedan kunde jag gå hem.