Tisdag

Det har blivit ett par dagar extra ledigt eftersom provkörningen i söndags kväll blev inställd.

Idag var min ordinarie fridag men vår ER1-provkörningsplanerare hörde av sig och undrade om jag kunde jobba ändå. Eftersom jag varit ledig både söndag och måndag då jag skulle ha jobbat så tänkte jag att jag kunde hjälpa till.

Det var en av ER1-orna som akut behövde bogseras till Hagalund för ett besök i saneringshallen och det fanns ingen annan provförare som kunde ta det jobbet.

Strax efter klockan tre på eftermiddagen hade jag bytt om och tog ut fordonslista och tågorder. Sen blev det taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Där klargjorde jag både loket och ER1-an och så hängde jag och leverantörens tekniker på övergångskopplet på lokets krok.

Därefter kopplade vi ihop loket och ER1-an och utförde efterföljande bromsprov. Allt fungerade som det skulle.

Vi körde ut från verkstadsområdet till spår 4 i Tillberga och därifrån kunde vi avgå strax före klockan fem.

För att vi skulle slippa göra rundgångar under resan fick vi köra ”Mälaren runt” – det vill säga förbi Västerås och via Kolbäck, Eskilstuna, Strängnäs och Södertälje och så kom vi in till Stockholm C söderifrån.

Framme i Hagalund kopplade vi isär fordonen och lade tillbaka övergångskopplet i ER1-an. En depåförare och leverantörens tekniker parkerade ER1-an medan jag körde loket till anvisat spår i lokstallet.

Nu återstod bara för mig att ta mig hem igen, så jag liftade med ett tjänstetåg ner till Centralen och åkte sedan med en X40 vid kvart över tio mot Västerås.

Tio över elva steg jag av på spår 5 på Västerås C och gick för att byta om.

Några minuter före midnatt var jag hemma i lägenheten.