Enligt planeringen skulle jag ha ett reservpass mellan 10 och halv sex idag, men det är ju också förarbrist. Operativa Personalledningen ringde i går kväll och frågade om jag kunde tänka mig att ta ett vakant pass istället. Det började dock mycket tidigare på morgonen. Jag kände att jag kunde hjälpa till och dessutom få köra lite tåg istället för att sitta reserv.
Passet började vid fem över fem på morgonen och jag var på plats en halvtimme tidigare för att hinna äta frukost. Tjugo över fem hade jag tagit ut tågorder och fordonslistor och var på väg ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen där en av de blå X12-orna stod. Jag gjorde en dygnsklargöring och kunde sedan köra ut till spår 5 så att resenärerna kunde gå ombord.
Fem över sex stängde jag dörrarna och körde iväg. Det här tåget har Eskilstuna som slutdestination och har uppehåll i Kolbäck och Kvicksund längs vägen. En halvtimme senare var vi framme på spår 4 i Eskilstuna. Jag bytte ände och förberedde återfärden och kunde sedan gå upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe.
Trekvart senare – vid tjugo över sju – var det dags att avgå mot Västerås. Allt gick bra och vid fem i åtta stod vi på spår 4b på Västerås C. När tåget var tomt på resenärer kunde jag köra ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen igen och parkera.
Nu hade jag en halvtimmes rast i Personallokalerna. Vid tjugo i nio gick jag ner till spår 3 där en kollega ankommit med en X40-mult från Stockholm. En annan kollega var ute på depån för att klargöra och köra ner ytterligare en X40 som skulle multas ihop med de som stod på spår 3.
När multningen var avklarad med lyckat resultat gick jag till förarhytten längst fram och gjorde mig klar. Det var alltså tre X40-or med totalt 7 vagnar och 192 meters längd, men det sista fordonet – två vagnar – var låsta eftersom de skulle transporteras till Hagalund.
Tjugo över nio stängde ombordaren dörrarna och jag kunde köra iväg. Som vanligt var det uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi kom in till spår 14 på Stockholm C. Där kopplade jag loss den sista X40-an och körde ut den till Hagalund, där jag inte behövde köra igenom toatömningen utan kom direkt ut till spår 32 på bangården.
Jag gick upp till Personallokalerna för att ha två och en halv timmes rast. Jag åt matlådan som jag hade med mig och satte mig sedan i soffan för att titta på skidsprinten från Lillehammer på TV.
Kvart i två gick jag ut till spår 22 på bangården. Där stod en trevagnars X40 och väntade på mig. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och fick resetta en dator i vardera hytten för att återställa fellarm innan jag kunde köra ner till spår 14 på Centralen. Jag bytte ände och så var jag klar. Kvart i tre rullade vi iväg från Huvudstaden och en timme senare stannade vi på spår 3 i Västerås, där jag lämnade över till den väntande kollegan som skulle köra tillbaka mot Stockholm efter en halvtimme.
I och med det var dagens pass över och jag gick för att byta om.