Redan kvart i tre var det väckning i morse och en timme senare gick jag i nattkylan ner till Centralen. Efter att ha bytt om gick jag upp till Personallokalerna för att äta min medhavda frukost och jag kunde äta ännu mer frukost eftersom vår fackklubb serverade frukost i fikarummet.
Vid halv fem började en förarkollega som jag skulle ha uppföljning med. Vi tog taxi ut till depån och där blev det dygnsklargöring av en X40-mult. Väl klara körde vi ner till spår 1a på Centralen och då fanns det tid innan avgång att gå upp och hämta lite kaffe.
Vid kvart över sex lämnade vi Västerås som morgonens tredje tåg mot huvudstaden. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg samt signalfel i Karlberg rullade vi in till spår 13 på Stockholm C en dryg timme senare.
Efter att ha lämnat över till den väntande kollegan gick vi upp till Personallokalerna för att ha rast. Vid tjugo över åtta gick vi ner till spår 12b dit loktåget som vi skulle ta över var annonserat. Väl nere ändrades ankomsten till spår 10 och vi fick snabbt förflytta oss till rätt plattform.
Föraren som kört loktåget kopplade loss sitt lok i ena änden och en annan förare körde fram ett annat lok i andra änden. Förarkollegan som jag hade uppföljning med kopplade ihop och sedan hjälpte ombordaren till med det efterföljande bromsprovet.
Kvart i nio blev det avgång och en timme senare ankom vi till spår 3 på Västerås C. Nu blev det rundgång med loket och därefter fick vi backa en bit med ombordaren som signalgivare för att kunna köra ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. När tågsättet var parkerat gick vi upp till Personallokalerna. Därmed var uppföljningen slut och allt hade gått bra.
För mig väntade ännu ett uppdrag. Jag skulle ha en elev på en tur till Fagersta och tillbaka. För övrigt samma tur som jag tidigare har valt när jag ska ha uppföljning. Strax före klockan elva dök eleven upp och tillsammans tog vi ut tågorder och fordonslista.
Kvart över stod vi nere vid spår 4b och tog emot en X14 när den stannat. Vi gick till andra änden och gjorde oss klara. Vid kvart i tolv stängde eleven dörrarna och sedan körde vi iväg.
En timme senare släppte vi av de sista resenärerna på Fagersta N och körde sedan tillbaka till spår 1 på Fagersta C där vi parkerade. Nu hade vi rast i 45 minuter och då passade jag på att äta min matlåda.
Tio i två körde vi tillbaka till Fagersta N igen. Vid kvart över två blev det avgång och en timme senare stod vi åter på spår 4b i Västerås. Vi lämnade över till den väntande kollegan och därmed var dagens övningar över.