Torsdag-fredag

Igår började vi dagen med att göra övningsuppgifter och gick sedan genom dessa tillsammans. Därefter var det dags att gå ut på verkstadsområdet.

Det var nämligen dags för fortsatta tester med multipelkopplingen – alltså det jag var med på i slutet av förra veckan. Idag var det en av våra förarkollegor som var testförare. 

Första testen var att koppla isär två multipelkopplade fordon som stod där ute. Vi gick in i förarhytten längst fram och fick en beskrivning av leverantörens tekniker som höll på med testerna. Därefter kopplade vi isär genom att ge kommandot på den så kallade “Åtgärdsskärmen”.

Vi gick sedan till det bakre fordonet som precis kopplats loss och var med förarkollegan som fick backa några meter. Efter en kort stund var det dags att koppla ihop – multa – igen. Även detta gick bra och vi hade nu fått sett procedurerna både vid isär- och ihopkoppling.

Det blev även lite körning inne på verkstadsområdet under eftermiddagen och vi testade olika saker som vi tyckte var intressanta.

I morse gick vi direkt ut till ett av fordonen och startade upp tågskyddssystemet ETCS. Vi tittade runt lite i de olika menyerna som finns på skärmen. Därefter var det dags för lite fler övningsuppgifter och efterföljande genomgång.

Efter lunch var det dags för det skriftliga provet och så följde även en praktisk uppgift ute på fordonet. För min del blev det att göra en dygnsklargöring och att stänga av nödbromsventilerna.

Vi gick sedan igenom provet tillsammans och det visade sig att vi alla tre var mycket väl godkända på såväl det skriftliga som det praktiska provet. Därmed kunde läraren och examinatorn dela ut våra intyg på genomförd och godkänd kurs och nu är vi alltså instruktörer på de nya Mälardalstågen ER1!

Nu är det ledigt i helgen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

10 + 16 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.