Den här veckan kommer jag och två av mina instruktörskollegor att tillbringa i skolbänken. Vi ska nämligen bli instruktörer på ER1 vilket krävs om vi ska få utbilda andra förare på dessa fordon. Tidigare har vi ”bara” varit provförare och kunnat utbilda kollegor som ska bli provförare under provkörningarna som håller på nu – och som kommer att fortgå under flera månader framöver.
Nu blir det alltså förberedelser för nästa fas det vill säga när provkörningarna är mer eller mindre klara och fordonen är godkända för trafik i Sverige. Tanken är de ska sättas i trafik till sommaren och då behöver vi ha utbildat förare som kan köra dem.
Vid halv åtta på morgonen åkte vi taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås och där träffade vi våra lärare. Det var för övrigt samma personer som utbildade oss till provförare i slutet av juni.
Förmiddagen inleddes med ett teoripass. Efter fikat gick vi ut i verkstadshallen för lite praktiska övningar. Vi var såväl uppe så att vi kunde titta på takutrustningen som under fordonet för att titta på boggierna. Efter lunch fortsatte vi ute på fordonet med att titta på elektriska scheman och komponenter samt tryckluftsscheman och dess komponenter.
Fortsättning följer i morgon