Fredag

Sista arbetsdagen den här veckan var jag på jobbet strax efter klockan nio. Jag tog en kaffe innan jag skulle beställa taxi för att åka ut till verkstaden och träffade då på min instruktörskollega. Han berättade att en av ER1-orna stod parkerad nere vid Västerås C efter nattens provkörning. Nästan samtidigt ringde vår instruktörsplanerare och undrade om jag kunde bistå med att köra ut den parkerade ER1-an till verkstaden.

Det visade sig att det under natten blivit problem med kontaktledningen mellan Västerås och Sala och därför kunde inte kollegorna som haft provkörning under natten komma tillbaka till verkstaden utan fick parkera den på Västerås C istället. Så jag gick bort till spåret där den stod parkerad. Jag aktiverade hytten och gjorde bromsprov. Under tiden var en av leverantörens tekniker på väg i bil från verkstaden. Eftersom vi bara är inhyrda som förare under provkörningarna måste alltid någon från leverantören vara med i fordonet.

När teknikern anlänt vid tio över elva kunde vi köra iväg och ungefär tio minuter senare ankom vi till spår 4 i Tillberga. Vi växlade sedan in till verkstadsområdet och parkerade på anvisat spår.

På eftermiddagen blev det lite tester utförda. Dock inte med multipelkopplade fordon. Vi körde i låg hastighet några hundra meter fram och tillbaka inne på verkstadsområdet för att testa olika funktioner bland annat nödbroms från passagerare.

Vid halv fem avslutade vi och parkerade fordonet för helgen. Jag tog taxi tillbaka till Centralen, där jag bytte om och sedan promenerade hem.

Nu är jag ledig i helgen.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

15 − två =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.