Onsdag

Efter att ha bytt om på jobbet klockan åtta på morgonen ägnade jag mig åt lite kontorsarbete. Vid halv tio satte mig i en taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Under resten av den här veckan ska jag bistå leverantören under testerna av de nya ER1-tågen inne på verkstadsområdet. Idag blev det dock inte så stor arbetsinsats från min sida utan det blev mest väntan.

Testerna som skulle utföras var att koppla ihop – “multa” – två ER1-or och sedan köra fram och tillbaka samt koppla isär och ihop igen. Leverantörens tekniker ändrade i programvaran och startade om fordonen för att allt skulle kunna fungera.

De här testerna har leverantören inte kunnat göra tidigare eftersom tågsätten tillverkas ett efter ett och när det är färdigbyggt levereras det hit. Så det är alltså först nu när det finns flera fordon att tillgå på ett och samma ställe som de här så kallade mult-testerna kan utföras.

Vi multade ihop och sedan tog det ett tag innan de fått ordning på kommunikationen mellan de båda fordonen. När vi sedan skulle köra iväg så var det precis som om något höll emot och vi rörde oss inte ur fläcken. Det visade sig att fordonen inte var överens om i vilken riktning vi skulle åka utan de drog åt varsitt håll. Det här var ganska lätt åtgärdat och sedan kunde vi köra ungefär 50 meter åt ena hållet.

Efter tester för att säkerställa att kommunikationen mellan fordonen fungerade som den skulle – även efter omstarter av fordonen samt byte av strömavtagare med mera – kunde vi köra tillbaka till utgångspositionen. Vi skulle nu koppla isär fordonen men det fungerade inte programvarumässigt fullt ut utan vi fick manuellt koppla isär automatkopplen. Därefter kunde jag backa några meter med ena fordonet så att de stod parkerade var för sig – precis som när vi startade.

Mer än så hann vi inte idag. Förhoppningsvis ska de flesta större felen vara rättade nu och det ska gå smidigare när vi fortsätter i morgon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

3 × två =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.