Måndag

Ny vecka och arbetet med uppföljningar fortsätter. Idag var det en eftermiddagssväng till Stockholm som gällde.

Förarkollegan som jag skulle åka med började vid klockan två och när förberedelserna var klara gick vi ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där 227 meter loktåg stod parkerat. Kollegan klargjorde loket och sedan följde bromsprov tillsammans med ombordaren.

Vid tio i tre var det dags att backa ut från bangården för att kunna köra in till plattform på spår 3. Kvart över tre slog signalen om till grönt och vi rullade iväg. Strax efter kurvan ut ur Västerås C ringde Fjärren och beordrade oss att stanna. Polisen hade begärt trafikstopp på grund av obehöriga personer i spårområdet.

Tjugo minuter senare var trafikstoppet hävt och vi kunde fortsätta. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 11 på Stockholm C med bibehållen försening vid fem över halv fem. Vi blev avbytta och gick direkt bort till spår 7 där en förarkollega förgäves försökt multa ihop två X40-or. Fordonen vill inte alls fungera ihop och tillsammans med Driftstöd hade beslut tagits att ge upp försöken och låta vårt tåg bestå av bara en enkel X40.

När den andra X40-an växlat undan kunde vårt tåg få grönt och avgå drygt fem minuter senare än planerat vid fem över fem. Det här var direkttåget till Västerås som även stannar för påstigande i Sundbyberg. Vi hade ett försenat loktåg framför oss så det gick inte att köra in någon tid utan vi stannade på spår 3 på Västerås C några minuter efter sex.

Vi lämnade över till den väntande kollegan och gick sedan mot Personallokalerna. Uppföljningen var nu avklarad med gott resultat och jag gick för att byta om och ta mig hemåt.