Sista arbetspasset den här veckan var även det ett nattpass. Det startade vid klockan tio på kvällen och efter sedvanliga förberedelser tog instruktörskollegan och jag taxi till verkstaden en bit utanför Västerås.
Vi gick tillsammans med tillverkarens tekniker igenom testerna som skulle utföras och därefter kunde vi påbörja bromsprovet ute på fordonet. När det var klart växlade vi ut från verkstadsområdet och sedan ut till spår 2 i Tillberga. Där fick vi vänta tills ett godståg passerat och då kunde vi köra iväg norrut mot Sala.
Jag var åter ”biträdesförare” och kollegan körde. Teknikern övervakade olika system i fordonet under acceleration och elbromsning.
Vi körde två ”varv” mellan Tillberga och Sala och fick stå och vänta vid vändningarna både i Tillberga och i Sala på att några godståg skulle passera. Våra tester gick dock väldigt bra och vi var klara efter andra varvet. Därmed kunde vi ställa in det tredje planerade varvet och istället växla tillbaka in till verkstadsområdet tidigare än väntat. Precis som vanligt parkerade vi fordonet på samma plats som vi tog det.
Vi liftade med teknikerna tillbaka till Centralen där jag skickade iväg rapporterna innan jag bytte om och gick hem strax före klockan sex.
Nu väntar en ledig helg.