Onsdag

För andra natten i rad stod jobb på schemat. Start som vanligt vid halv nio på kvällen i Personallokalerna på Centralen. Kollegan som jag skulle jobba med anlände med tåg från Stockholm och när vi tagit ut dokumentationen beställde vi taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Där pratade vi först med leverantörens tekniker om nattens prov och därefter kontaktade kollegan Fjärren för att kolla om vi kunde få komma ut och provköra i natt. Svaret blev nu positivt och vi kunde förbereda oss genom att göra det obligatoriska bromsprovet.

Kvart i elva kunde vi så börja växla oss ut från verkstadsområdet till spår 4 på bangården i Tillberga. Jag skulle vara ”biträdesförare” under natten och kollegan var förare.

Vi körde ner till anslutningen med Mälarbanan och kunde där byta ände. När allt var klart fick vi starta vår provkörning i riktning mot Bålsta.

Framme i Enköping fick vi stanna ett tag och invänta tåg som skulle passera.

 

 
 
 
 
 
Visa det här inlägget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ett inlägg delat av Johnny Eriksson (@johnnyeriksson66)

Proven utfördes genom att i olika hastigheter bromsa till stopp på vissa förutbestämda platser. Två mättekniker satt uppkopplade med datorer och läste av resultaten. Tyvärr blev det halt på grund av fukt som lade sig på spåret fram på småtimmarna och då arbetar fastbromsningsskydden (det vill säga motsvarande ABS) för att inte låsa hjulen. Resultatet blir att mätresultaten inte blir korrekta och det var ingen mening att fortsätta. Vi hann i alla fall med två ”varv” på vår provsträcka runt Enköping innan vi begav oss tillbaka.

Väl inne på verkstadsområdet parkerade vi fordonet på samma plats där vi tog det. Sedan återstod bara att beställa taxi för att ta oss tillbaka till Centralen.

Innan jag bytte om skickade jag iväg nattens rapporter. Kom innanför dörren hemma vid halv sju på morgonen.